امام محور برای ایجاد عدالت

بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع

— آنچه را خداوند خود بدست گرفته (در اختیار بشر قرار نداده) از دقت و نظم فوق العاده برخوردار است ، او همه ی پیامبران و اوصیائش را برای کنترل در مسیر حق و عدم خروج از عدالت ارسال کرد. — هرجا از معیار امام فاصله گرفتیم از عدالت دور شدیم و هرجا با ملاک هایش رفتار کردیم به عدالت نزدیک شدیم.

— هریک از شیعیان که در زمان غیبت به محور عدالت ( امام) نزدیک شود از مزایای ظهور برخوردار می شود و قادر به تشخیص حق از باطل است.

 

 

تَخریبِ بَقیع، اشاره به رویدادی است که طی آن، وهابیان پس از محاصره مدینه در سال ۱۳۴۴ق، قبرستان بقیع و بقعه‌های آن را تخریب کردند؛ از جمله بارگاه امام حسن علیه السلام، امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام، امام صادق علیه السلام. وهابیان دو بار، ابتدا در ۱۲۲۰ق و سرانجام در ۱۳۴۴ق با اتکا به فتوای ۱۵ تن از مفتیان مدینه، مبنی بر ممنوعیت اجماعیِ ساختن بنا بر روی قبور و لزوم تخریب قبور، به ویران کردن اماکن و بقعه‌های بقیع پرداختند. تخریب بقیع، واکنش مردم و عالمان بسیاری را در ایران، عراق، پاکستان، شوروی سابق و… برانگیخت. دولت وقت ایران، در واکنش به تخریب اماکن مقدس مسلمانان، یک روز عزای عمومی اعلام کرد و در پی آن، به رسمیت شناختن کشور تازه‌تاسیس سعودی، سه سال به تعویق افتاد.

قبرستان بقیع پس از تخریب، به زمینی مسطح تبدیل شد، اما محل دقیق قبور چهار امام شیعه، همچنان قابل تشخیص است. تلاش‌های علمای شیعه و همچنین دولت ایران برای ایجاد سایبانی بر روی قبور ائمه بقیع و همچنین ساختن دیواری در اطراف قبور، به رغم موافقت اولیه دولت عربستان سعودی، هیچ‌گاه به نتیجه نرسید.