شان امام هدایت مخلوقات و تبیین توحید و توضیح درباره ی معنای شرک و کفر است.

 

 

دانلود فایل از اینجا

 

خلاصه ی جلسه ی شماره ی (۱۰) از دوره ی آموزشی امام شناسی از منظر ادعیه و زیارات :

❓آیا می شود “قرآن” را بتنهائی راه _دریافت_ معارف دین دانست یا لازم است درباره ی “ثقلین” چنین اعتقادی داشت ؟
❓یعنی قرآن + اهل بیت راه دریافت معارف دینند؟

▫️راه “دریافت” هر بابی از ابواب معرفت ثقلین است و نباید چنین پنداشت که چون قرآن “مأخذ” هر بابی از ابواب معرفت است، می شود از همان هم “دریافت” کرد!

👈 خیر , راه “دریافت” و به تعبیری “خروجی” معارف از طریق ثقلین است , چون یقین داریم تنها معصومین علیهم السلامند که قادر به فهم قرآنند , به بیان دیگر خداوند کلید فهم حقایق قرآن را فقط بدست معصومین داده تا هرکس نزد آنان نرود دستش خالی مانده و فقیر بماند.

👌آری دربِ این مأخذ (قرآن) بروی معصومین گشوده است نه عموم.

❌پس این نظر که ما همه انچه را می خواهیم برای دینمان بدست آوریم فقط از طریق قران می توانیم بدست آوریم درست نیست.
.
🔸پیامبر اکرم بارها فرمودند:
“انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی”

⬅️ و فقط در این مورد فرمودند:
” لن یَفتَرقا حَتی یَرِدا عَلَیَّ الحوض”

⬅️ و فقط در این مورد فرمودند:
” اِن تَمسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا اَبَدا”

✔️ یعنی راه دیگری وجود ندارد.

🔸اصلا اگر ما روایت را کلاً حذف کنیم و فقط به قران تمسک کنیم چه شیعه و چه مخالفین شیعه ، هر کدام از هفتاد و سه فرقه اسلام اگر بخواهند فقط به قران نگاه کنند و بگویند “حسبنا کتاب الله” نشدنی و محال است.

👈در کتب اهل سنت که به روش آنها نگاه می کنیم ، هیچ کدام از آنها مستقیما از قران بدون روایات خودشان نمی توانند مسائل را بفهمند . از کجا می توانند بفهمند:
نماز چند رکعت است؟
مناسک حج چیست؟
حد نصاب زکات چیست؟

اهل سنت و شیعه به نماز و حج و زکات و .. خیلی اهمیت می دهند.

🔸با این تفاوت که ما معتقدیم محور اینها امام علیه السلام است در حالیکه آنها معتقدند محور قران است .
البته فقط زباناً می گویند محور قران است ولی در عمل حد نصاب زکات و احکام حج و .. را از ابوبکر نقل می کنند که ناقلش ابوهریره است و تنظیم کننده اش ابو حنیفه یا احمد بن حنبل یا شافعی یا مالکی است.

اولین مرجع دینی یا همین تنظیم کننده که هنوز هم به آن پایبندهستند (ابوحنیفه) سال هشتاد متولد شده و هیچکدام دیگر (احمدبن حنبل, شافعی, مالکی) زمان پیغمبر نبودند.

▫️اهل سنت معتقدند کتاب الله و عترتی درست است ، ولی کتاب الله و سنتی هم درست است.
اهل سنت کتاب الله و سنتی را نقل می کنند مثل بسیاری از روایاتی که در برابر روایات درست ما جعل کرده اند.

در حدیث انا مدینه العلم و علی بابها که پیامبر در شان امیرالمومنین فرموده بودند ابوهریره این حدیث را جعل کرد:
من خانه حکمتم، ابوبکر دیوار آن است!

❌ما چنین روایتی را نمی پذیریم که پیامبر فرموده باشند:
“انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و سنتی”.

❓اگر بر فرض محال چنین روایتی را پذیرفتیم سنت پیامبر را چه کسی می تواند بیان کند؟
❓ آیا فاطمه زهرا سلام الله علیها که در خانه پیامبر بزرگ شده اند بهتر می دانند که پیامبر چطور وضو می گرفته اند و نماز می خوانده اند و … یا ابو حنیفه که در سال هشتاد متولد شده؟

❓ آیا امیرالمومنین که در دامن پیامبر رشد کرده و از ده سالگی در دامن وحی بوده و در غار حرا همراه پیامبر بوده و تا آخرین لحظه همراه پیامبر بوده و وصی و داماد پیامبر است سنت پیامبر را بهتر می داند یا ابو هریره که سه سال آخر عمر پیامبر بوده و خودش هم در آخر عمر می گوید که من چقدر حدیث جعل کردم؟

👌پس عقل حکم می کند که اگر هم کتاب الله و سنتی درست باشد سنت پیغمبر را خانواده ایشان می دانند نه کسانی که دشمنی آنها با سنت پیغمبر روشن است.

✅ پس محوریت برای فهم و شناخت حقایق دین صرفا چهارده معصوم یا به عبارتی امام است.

🔸 اهمیت امام آنقدر است که ایمان به او ایمان است و اعتقاد نداشتن به او کفر و شرک است.
ما نمی توانیم معتقد باشیم که تنها راه شناخت حقایق دین امام است ولی دعاها و زیارات را قبول نکنیم . دعاها و زیاراتی که از ناحیه امام به ما رسیده بسیار تعیین کننده اند یعنی مثل زیارت جامعه کبیره که شکی در صحت و سلسله روایت آن نیست، زیارت امین الله، زیارت عاشورا، دعای ندبه و دیگر زیاراتی که شکی در صحت آنها نیست , اینها معیار و ملاک فهم مسائل و حقایق دینی هستند.

🔸اگر شیعه بخواهد اعتقاداتش کامل شود بایدبداند این دعاها قادر است تمام اعتقادات هرانسانی را پوشش دهد یعنی خیلی فراگیر و دامنه ی بزرگی دارد .

❓ضعف و ایراد اعتقادی را چگونه برطرف کنیم…

✔️ نقائصی که برخی شیعیان در اعمال و رفتارشان دارند مربوط به اعتقادشان نسبت به امامت است.

❓چطور باید درست شود…

❓آیا تنها با استفاده از آیات قران عیوبمان را می شود درمان کنیم در حالیکه گفتیم با این روش (قرآن بدون روایات) نمی توانیم اعتقاداتمان را نسبت به حتی خدا درست کنیم؟

🔹در یکی از نقل های اهل سنت است که از قول یکی می گوید رفتم پیش فلانی , دیدم به پشت خوابیده و پایش را روی پا برگردانده بود. به او گفتم این کار را انجام نده چون این عمل پیش خدا لعنت شده است ، وقتی خدا از خلقت آسمانها و زمین فارغ شد به پشت خوابید و پا روی پا گرداند و هر کس چنین کند خود را شریک خدا قرار داده است!!!

👈 چنین روایاتی را ملاک توحید قرار می دهند و می گویند اگر می خواهید توحید داشته باشید این چنین باشید!!!

⬅️ معنای “مشرک” و ” کافر” از منظر روایات :

این در حالی است که ما در زیارت جامعه می خوانیم :

✨”مَن جَحَدَکُم کافِر وَ مَن حارَبَکُم مُشرک”

✔️ یعنی وسیله ی شناخت کافر و مشرک با موضعمان در مقابل امام علیه السلام فهمیده می شود , آری , عدم_ایمان به امام و ایستادن در مقابل او نشانه ی کفر و شرک است .

🔸با این فراز زیارت جامعه معلوم می شود کسی که منکر امامتِ امام باشد کافر و کسی که در مقابل او موضع گیری کند مشرک است!

🔸پس اگر کسی بخواهد موحد باشد باید از راه امام علیه السلام برود , در زیارت جامعه در دنباله ی این فراز می فرماید
✨”وَ مَن وَحَّدَهُ قَبِلَ عِنکُم”
یعنی کسی که می خواهد موحد باشد باید از شما بپذیرد و معنای توحید را از شما بپرسد.

⭕️ شبهه های شیطانی

👌آنچه گفتیم حقیقت مهم و بزرگی است در حالی که کانالهای غیر الهی و بخصوص وهابی دائما شبهه پراکنی می کنند و می گویند:

▫️ فقط خدا

▫️توحید پاک

▫️ و شیعیان را مشرک و رافضی می دانند چون قائل به آنچه گفتیم هستند.

👈 می گویند:

▫️ امامی که قدرت ندارد از خود دفاع کند تاحدی که مأمون ایشان را از مدینه تا مرو می آورد و بعد هم به شهادت می رساند , امامی که نمی داند داخل کوزه چیست ، می خورد و شهید می شود , امامی که از پشت سرش خبر ندارد و ابن ملجم به او شمشیر می زند

چرا اینقدر برای او اهمیت قائلید؟

‼️ علت این شبهه پراکنی های بی اساس بخاطر ناراحتی شان از اینست که ما دینمان را از امام می گیریم نه از ابوحنیفه و امثالشان !

✅ پاسخ:

❓مگر ملاک امام بودن این است که غلبه بر همه داشته باشد

⚡️چنین حرفی را درباره پیغمبر هم می توان گفت.

❓اینکه چرا پیغمبر در جنگ احد شکست خورد

❓چرا در صلح حدیبیه صلح کرد و نگفت ما تصمیم گرفته ایم به مکه برویم و کسی نمی تواند جلوی ما را بگیرد؟

⚡️همین حرف را در مورد خدا هم می توان گفت.

آیه ۱۱ سوره ی حجر فرمود :

✨هیچ پیامبری از طرف خدا نیامد مگر اینکه “کانوا به یستهزئون”

❓این چه خدایی است که همه فرستادگان او را مسخره کردند؟

✨ در آیه ی ۹۸ سوره یونس اشاره می کند که “فَلَو لا کانَت قَریهٌ آمَنَت فَنَفَعَها اِیمانُها اِلاّ قَومُ یُونُس”= پس چرا ( از میان ۱۲۴۰۰۰ پیامبری که برای اقوام مختلف فرستادیم) هیچ شهری نبود که ایمانی که برایشان مفید باشد بیاورد مگر قوم یونس!!!

✔️ در پاسخ باید گفت یادمان نرود که بناست در دنیا امتحان دهیم و قرار نیست همه چیز به زور درست شود ,

⬅️ خدا انبیا را برای امتحان و آزمایش فرستاده است.

❓از چنین افرادی باید پرسید چرا در قران اشاره می کند هیچ قومی الا قوم یونس ایمان نیاوردند؟ در حالیکه همه ی پیامبران تأیید شده از طرف خدا بودند ؟ پس با این شبهه درست است بگوئیم (نستجیر بالله) چه خدای ضعیفی است که این همه پیامبر فرستاده و بعد هم خودش می فرماید هیچ پیامبری نیامد مگر اینکه قومش او را مسخره کرده وبه او ایمان نیاوردند؟
❓آیا خدا نمی توانست کاری کند همه به او ایمان آورند؟

هنوز هم هزار و چهارصد سال گذشته و ما در زمان غیبت هستیم و شیطان چهار نعل می تازد و امام زمان در غیبت هستند و ائمه هم “فَقُتِلَ مَن قُتِلَ وَ سُبِیَ مَن سُبیَ”

⬅️ برای اینکه شأن امام را بفهمیم باید این شبهات را بتوانیم پاسخ دهیم. در این شبکه ها مسائلی را مطرح می کنند که جوان شیعه را فریب دهند و اعتقادات او را ضعیف کنند.

✅ وظیفه ما این است که بچه ها را از کودکی با روایات آشنا کنیم ، در خانه بنشینیم و یک خط از زیارت جامعه کبیره یا دعای ندبه و ..را برای او توضیح دهیم تا اطلاعاتش تکمیل شود که فردا اگر در جامعه چنین شبهاتی مطرح شدو به او گفتند مثلا امام رضا در برابر مامون ضعیف بود بتواند پاسخ دهد با ملاک شما پس باید گفت خدا هم در برابر فرعون ضعیف بود!

❓آیا وجود معجزات علامت عظمت امام نیست.

🔸معجزاتی در حرم ائمه انجام می شود که احدی نمی تواند منکرش شود (در حالی که قرنها از شهادتشان می گذرد) و این معجزات یکی از بهترین نشانه ی عظمت مام است .

🔸 بنظر ما برخی از این معجزات در جنبه های بدنی هست , ما معتقدیم جنبه های بدنی برای امام فرع است و شأن و مقام و عظمت امام به اینست که “هدایتِ” مجموعه ی مخلوقات خدا بدست اوست ! ما امام را در محدوده ی زمینی ها دیده ایم در حالی که شأن و مقام و عظمت امام هدایت مخلوقات است .

🔸ما معتقدیم چهارده معصوم اولین مخلوقی بودند که خدا آنها را خلق کرد :
“خَلَقَکُم اللهُ اَنواراً فَجَعَلکُم بِعَرشِه مُحدِقینَ حَتّی مَنَّ عَلَینا بِکُم”
این یک نمونه در زیارت جامعه کبیره است در زیارات دیگری مثل دعای ندبه و دعای عرفه و .. هم اشاره شده است .

🔹البته باید دانست چنین نیست که اهل سنت این حقیقت را قبول نداشته باشند و اینها را افرادی عادی بدانند ، آنها پیغمبر و امیرالمومنین را افرادی می دانند که اول مخلوق بوده اند , بعنوان مثال در کتاب ریاض النظره (جلد ۲ صفحه ۱۶۴ ) و ذهبی که از بزرگان اهل سنت است در میزان الاعتدال (جلد ۱ صفحه ۲۳۵ ) و احمد بن حنبل در کتاب مناقب این موارد را نقل کرده اند که پیغمبر و علی خلق شدند :
“مِن نُورٍ واحدٍ قَبلَ اَن یَخلُقَ آدم بِالفِ عَشَرَ سنه , جَعَلَ فی مُحمد النُبوهَ وَ فِی عَلی اَلاِمامَه” = خدا روح پیغمبر وعلی را ۱۴۰۰۰ سال قبل از خلقت حضرت آدم خلق کرد و پیغمبری را در حضرت محمد و امامت را در حضرت علی قرار داد !
یا : خدا از ملائکه میثاق خلافت علی را گرفت.

🔹یعنی تفاوت خلقت چهارده معصوم با بقیه مخلوقات فقط در کتب شیعه نیست بلکه در کتب اهل سنت هم آمده است.
آدرسها خیلی بیشتر از اینهاست کتاب مفصلی هست به نام :
فضائل الخمسه مِن الصحاح السته نوشته مرحوم فیروزآبادی که فضائل بسیاری (از جمله آنچه گفته شد) را از ۶ کتاب معتبر اهل سنت جمع آوری کرده است.
👈 پس خود اهل سنت نیز معترف هستند که ائمه شأن و مقامی جدای از سایر مخلوقین دارند (هرچند متأسفانه به اینگونه روایاتشان اعتنایی نمی کنند.)
🔸 ما در بیان اعتقادات صحیح نیازی به اینکه در کتب آنها باشد یا اینکه آنها تایید کنند نداریم . فقط نمونه ای از روایاتشان را ذکر کردیم تا بدانیم در کتب آنها هم تفاوتی در خلقت امام با سایرین وجود دارد.

❓اصلا اگر فرض را بر این بگیریم که در کتب آنها چنین چیزی نیست این سوال مطرح است که مسیر توحید و شرک را چطور پیدا کنیم؟

🔸وقتی میان ابوحنیفه که صد سال بعد از پیامبر اظهار وجود کرده و امیرالمؤمنین صلوات الله علیه که مطابق صریح قرآن “نفس پیغمبر” است (آیه ی مباهله) بخواهیم یکی را انتخاب کنیم (چون تفاوت تعریف کفر و شرک با ایمان از زبان این دو نفر از زمین تا آسمان است) نمی توانیم امثال ابوحنیفه را بر ائمه ترجیح دهیم , لذا ما معتقدیم توحید و شرک فقط از زاویه ی دیدِ امامت تعریف می شود.
☑️ چون معتبرترین منبع برای دریافت حقایق دین معصومین علیهم السلام هستند و نمی شود غیر از این باشد.
🔸یک مساله مهم این است که ما اصراری نداریم که این مسائل را به اینها بقبولانیم. البته در صدد اثبات ولایت امیرالمومنین هستیم ولی اگر دیدیم طرف مقابل پذیرش ندارد و حاضر نیست قبول کند کاری نداریم .
اولویت طرح مسائل امام شناسی برای خود ماست.
باید شبهه های فکری خودمان را درمان کنیم. خودمان را تنظیم کنیم . اگر اطمینان داشته باشیم که حتی یک نفر از اهل سنت هم تا قیامت شیعه نخواهند شد باز هم باید با همین شدت و پیگیری درباره امام شناسی تحقیق کنیم و اعتقاداتمان را تنظیم کنیم.

✅ ما باید امام را به این وسعت قبول داشته باشیم که امام شخصی است که دامنه ی توحید و شرک از زبان او تفسیر می شود , امام است که می فرماید چه کنیم که موحد باشیم و چه کنیم که مشرک نباشیم.
“من اراد الله بدا بکم و مَن وَحَّدَهُ قَبِلَ عَِنکم”.
“من جحدکم کافر و من حاربکم مشرک”
فراز های زیارات معصومین یا دعاهایی مثل دعای کمیل و زیارت جامعه کبیره در واقع مباحث اعتقادی است که علاوه بر اینکه باید در مناسبتهای مذهبی خوانده شوند بهتر این است که در مجالس حقایقش تبیین شود , به عنوان مثال دعای کمیل چیزی را از اعتقادات فرو گذار نکرده و امیرالمومنین عموم مباحث اعتقادی را در آن مطرح کرده اند طوری که یک شیعه نمی تواند در روز قیامت به حضرت بگوید اگر شما مباحث اعتقادی را می گفتید من به شما ایمان می آوردم.

🔸 هر یک از معصومین با سپر قرار دادن و جانفشانی خود ذخائری برای ما انباشته کردند.

🔸 دعاها ذخائری هستند که ما با کمک آنها امروز می توانیم تمام شبهات را پاسخ دهیم.