شرح موضوعی خطبه غدیر ( ۱ )

موضوع ؛ – اهمیت خواندن خطبه غدیر و گذاشتن برنامه‌ای برای خواندن آن ، مانند سایر ادعیه مثل دعای توسل و زیارت عاشورا و دعای کمیل و....

– اختلاف ، تشدید اختلاف ، نزاع و اتحاد به چه معناست ؟و چگونه و در چه زمانی بین مردم ایجاد می شود ؟
– خداوند تعالی در قرآن کریم در آیه ۲۱۳ سوره بقره چگونه راه برطرف شدن اختلاف مردم را توسط پیامبران الهی و کتابی که به آنها داده بود توضیح می فرماید ؟
– در آیه ۲۱۳ سوره بقره خداوند ریشه ایجاد اختلاف مردم را پس از آن که ابتدا همه متحد بودند ، چه چیز بیان می فرماید ؟
– اینکه عده‌ای حتی از دوستان ، ناآگاهانه و حتی نه با نیت سوء ، بیان می‌کنند که اگر مسائل خطبه غدیر مطرح بشود ایجاد اختلاف می شود و یا اختلافات تشدید می شود چرا ناصحیح است و چه جوابی می شود به آنها داد؟
– آیا اگر حقایقی درباره ولایت و خلافت بلافصل امیرالمومنین علیه السلام مطرح نکنیم منکرین غدیر دست از تبلیغات سوء خودشان بر می دارند ؟

– اقرار به بودن اختلاف و اینکه بعد از پیامبر اکرم یک کار بدون تدبیر و اندیشه برای جانشینی پیامبر اکرم انجام شد در کتاب منکرین غدیر .
– چگونه کار بر اساس هوای نفس و بدون تدبیر و اندیشه عمر پس از شهادت پیامبر اکرم ، ریشه اختلاف بین مسلمین را ایجاد کرد؟
– آیا ریشه همه اختلافاتی که الان در بین مسلمین وجود دارد همان کار فوری و بدون تدبیر و اندیشه عمر نبود ؟
– در کتاب صحیح بخاری از قول عمر در رابطه با آن کار فوری و بدون تدبیر و بدون اندیشه برای جانشینی ابوبکر بعد از پیغمبر اکرم چه مطلبی گفته شده است؟
– چرا منکرین غدیر با ایجاد صدها سایت و شبکه ، با مطرح کردن مسئله خویشاوندی عمر و ابوبکر با پیغمبر اکرم و حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها سعی در کوچک نشان دادن مسئله غدیر دارند ؟
– در کتاب الغدیر علامه امینی رحمة الله علیه ، چه مسائلی در رابطه با خلافت و جانشینی بعد از پیغمبر اکرم مطرح شده و بیشتر از چه روایاتی استفاده شده است ؟
– منکرین غدیر که در جمله پیغمبر اکرم که فرمودند؛ (من کنت مولا فهذا علی مولا وال من والا و عاد من عادا) ، مولا را به معنی دوست می گیرند چرا در دوران خودشان از همان کلمه به معنی سرپرست استفاده کردند ؟!
– منکرین غدیر ایجاد سوال می کنند که پیغمبر (اکرم) کلمه خلیفه را در مورد جانشینی امیرالمومنین (علیه السلام) مطرح نکردند، آیا در کتب منکرین غدیر این مطلب وجود ندارد؟
– منکرین غدیر ایجاد سوال می کنند که چرا پیغمبر (اکرم)مسئله جانشینی علی (علیه السلام) را در زمان حج و در عرفه بیان نکردند ؟ چه پاسخی میشود به آنها در این مورد بدهیم ؟
– آیا در طی سالهای مبعوث شدن پیامبر اکرم ،مسئله ولایت و خلافت بلافصل امیرالمومنین بعد از خودشان را پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بیان فرموده بودند؟ در غدیر خدای تعالی به طور خاصّ پیغمبر اکرم را مامور ابلاغ چه پیامی فرمود ؟ و مهمترین عملی که پیامبر در این رابطه انجام دادند و در گذشته آن را انجام نداده بودند چه بود ؟
– خطاب جبرئیل به پیغمبر اکرم صلوات الله علیه وآله از طرف خداوند چه بود ؟
– آیه شریفه ( الیوم اکملت لکم دینکم…. ) در چه زمانی و به چه منظوری از طرف خداوند نازل شد ؟
– آخرین حج پیامبر اکرم به چه نامهائی ،نامیده شد ؟ و هر کدام چه مفهومی را میرساندند ؟