شرحی بر زیارت جامعه کبیره ( ۹ ) 

تفاوت خلقت ارواح معصومین صلوات الله علیهم با بقیه مخلوقات 

امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره از ابتدا و به خصوص در بخش نهم و دهم با بیان فضائلی از امام ، معارفی را برای فهم و درک ما به تدریج در اختیار ما قرار می‌دهند .
– در بخش دهم به طور خاص مهمترین مسئله ای را که مورد مخالفت منکرین غدیر با ما شیعیان است امام هادی علیه السلام (به تعبیر ما) به عنوان تیر خلاص و مهمترین حربه و ملاک ما شیعیان بیان کرده و معنی مشرک و موحد را برای ما باز می کنند .
– امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره به تدریج ما را به اوج قلّه معرفت امام می‌رسانند .
– و مارا به معارفی از امام می رسانند که با ایمان و یقین کامل شهادت می‌دهیم که امام در چه جایگاهی قرار دارد، مساله شهادات سه بار در زیارت جامعه کبیره آمده است .
– مهمترین و اوج معرفت به امام ، که مخالفین ما به آن اعتقاد ندارند و تمام تلاش و هزینه کردن هایشان برای مخالفت با همین مسئله هست را امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره چه چیز عنوان میفرمایند ؟

– مهمترین سوالی که برای بسیاری از افراد از جمله شیعیان در رابطه با امام ایجاد می‌شود این است که بر چه اساسی ما می گوئیم که امام از نظر خلقت با همه مخلوقات متفاوت است ؟
جواب این سوال را امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره چه چیز بیان می فرمایند ؟ و همچنین در روایات بسیار زیادی از شیعه و حتّی کتب اهل سنت و وهابیت آیا جوابی برای آن هست ؟
– امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره، راه کفر و شرک و ایمان را برای ما چگونه مشخص کرده و توضیح داده اند؟
– سعید و شقی وفائز (رستگار) چه کسانی هستند؟
– امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره در بابِ معرفتی از امام می فرمایند ؛
(اشهد انّ هذا سابق لکم فی ما مضی و جار لکم فی ما بقی ،گواهی میدهم که این فضائل برای شما از دوران گذشته بوده و در آینده هم جاری است) ، به چه مفهوم است ؟
– در روایتی از امام باقر علیه السلام هست که درباره حضرت زهرا سلام الله علیها (البته این حقیقت درباره همه معصومین صدق می کند) فرمودند ؛ (و علی معرفتها داره القرون الاولی) ، به چه مفهوم است ؟
– امام هادی علیه السلام مهم‌ترین قسمتی را که در رابطه با تفاوت خلقت معصومین علیهم السلام و سایر مخلوقات در زیارت جامعه کبیره بیان فرمودند کدام مطالب هست ؟
– بخش یازدهم زیارت جامعه کبیره از ، اشهد انّ هذا سابق لکم فیما مضی و جار لکم فیما بقی ….. شروع می شود و….. تا ، و یذکر فیها اسمه ، می باشد.