تفاوت پیامبران نسبت به معصومین علیهم السلام

 

 

دانلود فایل از اینجا

 

خلاصه ی جلسه ی شماره ی (۹) از دوره ی آموزشی امام شناسی ازمنظر ادعیه و زیارات :

وسعت مقام امام.

🔸ما شیعیان باید هر یک از ادعیه و زیارات را به منزله یک کتاب درسی حساب کنیم .

👈 دو خصوصیت در ادعیه هست که بسیار مهم است و باید دقت کنیم:

➖اولین خصوصیت فرقی است که میان این کتاب درسی با کتاب های دانشگاهی است , کتابهای دانشگاهی علوم دنیایی است , هم تغییر می کند و هم مورد نیاز همگان نیست و هم وقتی مورد استفاده قرار گرفت دیگر نیازی به آنها نیست.

✅ ولی کتاب های درسی شیعیان مثل زیارت عاشورا و جامعه ی کبیره چون غذای روح است و موضع گیری انسان را در صف حق و باطل تعیین می کند همیشه و برای همگان نیاز است و هیچگاه از آن بی نیاز نمی شویم مثلا تا وقتی انسان در دنیا زندگی می کند برای ماندن در موضع شیعه نیاز به داشتن ثبات قدم هست .

زیارت جامعه هم همینطور ، هر چه می خوانیم دوباره به آن احساس نیاز می کنیم.

همه زیارات و ادعیه ها اینجورند .

➖خصوصیت دوم اینست که زیارات و ادعیه میدان دید انسان را نسبت به معصومین علیهم السلام تنظیم می کنند , دید او را به حد و اندازه ای که در دنیا میشود امام علیه السلام را دید وسیع می کنند.

👌این زیارات دید ما را نسبت به امام وسعت می دهد.
لذا وقتی با دقت می خوانیم به این وسعت نظر دسترسی پیدا می کنیم و باید آن را حفظ کنیم که باورمان بشود که بحث امامت یک بحث گسترده ایست.

🔸در فرازی از زیارت جامعه کبیره آمده :
خدا به شما چیزی داده که به احدی از عالمین نداده است:

آتاکم الله ما لم یؤتِ احداً مِن العالمین

🔹از نظر علمی میلیونها کهکشان وجود دارد که هر کدام جهانی را تشکیل می دهند و هر کدام سمت و سویی دارند، پس میلیونها جهان وجود دارد.

✔️حجت بر همه این عالمین امام هست .

یک معنای :

آتاکم الله ما لَم یُؤتِ احداً مِن العالمین همین است , البته هر امامی در دوره ی زندگی خودشان تمرکزشان در زمین بوده ولی نه اینکه قبل و بعد از آنهم اینطور باشند.

🔸عظمت امیرالمومنین به وسعت این دنیا و زمان خاصی محدود نمی شود ، بلکه حجت بر ماسوی الله هستند.

⬅️ فرق انبیاء با امام علیه السلام :

🔹 انبیا حتی اولوالعزم از آن ها (جز پیغمبر اکرم) دو فرق اساسی با ائمه داشته اند:

۱⃣ محدود به همین دنیا بوده اند , نه قبل از زندگی دنیا و نه بعد از آن “حجت” نبوده اند.

۲⃣ فقط برای مردم زمان خودشان “حجت” بوده اند.

🔸جالب است بدانیم خداوند برای اینکه آن ها را این چنین قرار دهد قبل از ورودشان به دنیا با آن ها شرط کرد تا فریب زینتش را نخورند یعنی حجت بودنشان هم با شرطی که خدا با ایشان کرده بود تحقق پیدا کرد (فشرطتَ علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیه و ….) این یعنی امکان خطایشان بوده ولی با همان قرارداد غلیظ و قوی خدا کمکشان کرده , این قابل مقایسه با امام نیست.

👌پس جایگاه پیامبران حتی اولوالعزمشان با شرط و شروطی , آنهم برای همین دنیا بوده است در حالیکه ۱۴ معصوم علیهم السلام حجت برتمام مخلوقات آسمان و زمین هستند.

🍃مقام پیامبران (بجز پیغمبر اکرم) با مقام معصومین علیهم السلام قابل قیاس نیست.

🔸در انجیل ذکر شده که زمانی مسیحیت به فردی (که به امام حسین تعبیر شده) گرایش پیدا می کنند , جاذبه امام حسین آنها را می گیرد و شیعه می شوند.

🔹اینقدر در زمان ظهور امام حسین برای دنیا آشناست که امام زمان خود را بوسیله ایشان معرفی می کنند و ابتدا بر ایشان روضه می خوانند و با روضه خوانی امام زمان تمام طوائف زمین سینه زنی می کنند.(انجیل متی ، فصل ۲۴، آیه ی ۳۰)