پاسخ به سوالات درباره امام عصر ارواحنافدا و ظهور

 تفاوت ۳۱۳ نفر (اصحاب خاص) از نظر رشد در غیبت و ظهور 

سوال درباره حدیثی است از امام صادق علیه السلام در رابطه با ۳۱۳ نفر از یاوران امام زمان علیه السلام که در کتاب بحارالانوار، جلد ۵۲ ،صفحه ۳۲۶، نوشته شده است.

موضوع روایت، مفضل ابن عمر از قول امام صادق علیه السلام نقل می کند که ایشان فرمودند ؛ مثل اینکه می بینم حضرت (قائم) را که در منبر کوفه نشسته اند و پیرامون شان اصحاب هستند ، ۳۱۳ نفر که به تعداد افراد جنگ بدر و اصحاب الولایه هستند، آنها حاکمان خدا در زمین بر خلق هستند، تا اینکه حضرت (قائم) از قبایشان یک دفترچه‌ی بیرون می‌آورند که مهر شده است به یک عهدی که بسته شده ، این عهد از طرف پیغمبر اکرم است و برای آنها (اصحاب) آن عهد را میخوانند که باید این کار را بکنند.

امام صادق علیه السلام در ادامه می فرمایند ؛ همه آنها از اطراف حضرت مثل غنم پراکنده می‌شوند،فرار می‌کنند فقط فردی که وزیر است و ۱۱ نفر به تعداد کسانی که در کنار موسی بن عمران بودند در اطراف حضرت می مانند و آنها می‌روند و می‌گردند در روی زمین در روی زمین و بعد برمی‌گردند خدمت حضرت . و بعد امام صادق علیه السلام قسم می خورند و می فرمایند من می دانم که حضرت در آن مسجد کوفه چه چیزی به آنها گفتند که این ها پراکنده شدند.

– سوالی که از این روایت می‌شود این است که مگر ۳۱۳ نفر اصحاب حضرت در بالاترین درجه ایمان نیستند؟! که بخواهند به حضرت کفر بورزند؟! و از اطراف حضرت مثل گوسفند پراکنده شوند و به اطراف زمین بروند ؟!