خلاصه ی جلسه ی شماره ی (۴) از دوره ی آموزشی امام شناسی از منظر ادعیه و زیارات :

 

 

دانلود فایل  از اینجا

 

🔸لازم است برای شناخت بیشتر امام علیه السلام ، به ۳ تفاوت عمده ای که “امام” با “شخصیت های بشری” — از نظر مدیریت دارند — اشاره کنیم .

⬅️ به تعبیر دیگر قدرتی که امام دارد با توانی که بقیه ، از نظر قدرت اجرائی دارند ۳ فرق اساسی دارد.

یعنی یک فرماندار ، بخشدار ، استاندار ، رئیس جمهور و رهبر نسبت به امام ، از نظر ابعاد مدیریت در۳ جهت فرق می کند :

۱⃣ تفاوت اول این است که دامنه ی مسئولیت های بشری محدود است ، مثلا یک نفر که رهبر می شود مگر چقدر از کره ی زمین را می تواند رهبری کند؟
یا شخصی که رئیس جمهور میشود ، یا هر مسولیت دیگری دارد ، مگر دامنه ی فعالیت و مسولیتش چقدر است؟
مشخص است که هم در موارد خاصی و هم محدود به بخشی از کره ی زمین است ( در بخشی از کره ی زمین ، آنهم نسبت به برخی امور است) در حالیکه دامنه ی مسولیت امام هم در همه ی موارد دنیوی و اخروی و هم در سطح کره ی زمین است .

۲⃣ تفاوت دوم اینست که مسولین بشری قادر به تشخیص تمامی نیازهای واقعی بشر نیستند و چه بسا مواردی را که تشخیص می دهند به ضرر روح و روان انسان باشد ( وچه بسیار است این موارد !!!)
آنها آنچه را با فکر خود یا رای و نظر گروهی از هم فکرانشان درست پنداشته اند اجرائی می کنند و ممکن است آنچه تشخیص داه اند نیاز واقعی انسان نباشد ، برخی از اینگونه قوانین انحرافی که با تصویب کرور کرور مردم هم عملیاتی می شود تیشه به ریشه ی انسانیت می زند ، در حالی که (با توجه به اعتقادی که نسبت به علم فراگیر امام در همه ی جهات داریم) معتقدیم نظر و رای امام فصل الخطاب است و هرآنچه تشخیص دهد دقیقا همانست که مورد نیاز روح و جسم هر انسانی است.

۳⃣ تفاوت سوم اینست که مسولین بشری حتی در صورتی که تمام امکانات در اختیارشان باشد قادر به برآورده کردن همه ی نیازهای جوامع بشری نیستند ، آماری که از ذخایر زمین در اختیار انسان است حاکی از اینست که جوابگوی ۱۷ میلیارد می تواند باشد ! چرا درصد بالائی از ۷ میلیارد جمعیت دنیا زیرخط فقر و برخی در وخامت بسر می برند ؟
خودخواهی ها ، هواهای نفسانی ، تشخیص های ناقص و موضع گیری های غلط فرصت انتخاب صحیح را از بسیاری از مردم و مسولین گرفته است در حالی که معتقدیم امام در صورت مبسوط الید بودن قادر به مدیریت عادلانه ی همه ی امکانات کره ی زمین و تامین نیازهای بشر در همه ی موارد هست .

🔸بخشی از دعای افتتاح (غیر مستقیم) ایرادی که در زمان غیبت در دنیا حاکم است و نیز توان امام در ظهور را بیان می کند ( شبیه این مورد در دعای ندبه هم طی حدود ۳۰ فراز گفته شده است)

در قسمتی از دعای افتتاح به خداوند می گوییم :

🤲خدایا ما از تو دولت کریمه ای می خواهیم که تعز ُبه الاسلام و أهله — همه ي اهل اسلام به وسیله ي آن دولت عزیز شوند و تذلُ بها النفاق و اهله— هر چی نفاق هست ذلیل شود .

“نفاق ذلیل شود” یعنی چه ؟

👈معنایش اینست که از بین برود ، یعنی محو شود .

در دعای ندبه هم می گوییم :

أَین “طامسُ” آثار الزیغ و الاهویٰ

کجاست “از بین برنده” ،خرد کننده ، محو کننده ی هوای نفس ؟

🔸ممکن است ما هم مانع بروز هوای نفس دیگران شویم ، مثلا با گذاشتن یک دوربین مخفی سر چهار راه ، داخل مغازه ، بانک و …. هوای نفس سود جویان را کنترل کنیم ، در این صورت آیا هوای نفس از بین می رود؟
معلومست که از بین نمی رود بلکه منحرفین و سودجویان از ترس مجازات هوای نفسشان را کنترل و محدود می کنند ، پس هوای نفس در وجود افراد هست در حالی که معتقدیم توان امام بقدریست که مدیریتش موجب محو حتی آثار هواهای نفسانی در سطح همه ی افراد خواهد شد ، ان شاءالله.