فهم آنچه خداوند به احدی جز امام علیه السلام نداده است چه تاثیری در ما دارد؟

 

 

دانلود فایل از اینجا

 

خلاصه ی جلسه ی شماره ی (۱۱) از دوره ی آموزشی امام شناسی از منظر ادعیه و زیارات .

🔸شناخت امام علیه السلام محدودیت دارد.

🔰در ادامه مباحث امام شناسی باید تذکر دهیم ما فقط به همان اندازه ای می توانیم پی به مقام و عظمت معصومین علیهم السلام ببریم که خودشان در روایات فرموده اند ( در دنیا باندازه ای که خودشان در روایات فرموده اند ، بعد از این دنیا نیز ادامه دارد)

❓سوال
چرا شناخت لازم است؟

🔸 کار یک شیعه اینست که مثلا پای درس امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه بنشیند و امام را از زبان حضرت بشناسد تا اگر به چالش کشیده شد قدرت پاسخگویی داشته باشد.
شاید گاهی به سایتهای شبهه افکن درباره امامت برخورد کرده باشید ، آنها شبهاتی مطرح می کنند که اگر مباحث امام شناسی را بطور کامل یاد نگرفته باشید کم می آورید , خیلی بد است که شیعه در کنار گنج معارف باشد و از برخی معارف بی اطلاع باشد ، کنار آب باشد ولی تشنه باشد.

🔰 ثروت شیعه بی نهایت است

فرمایشات خاندان عصمت و طهارت آب حیات و گنج نهان است , شیعه ای که از گنج معارف بی خبر است مانند کسی است که به بازار می رود و فکر می کند هیچ پولی ندارد و گرسنه و تشنه بر گردد، در حالیکه تمام ثروت در جیب دیگرش بوده و به آن توجهی نداشته است.

✨وقتی ما زیارت عاشورا داریم
✨دعای ندبه داریم
✨زیارت جامعه کبیره داریم
👌یعنی همه چیز را داریم

🔸 ولی عادت کرده ایم صرفا زیارتی را از اول تا آخر بخوانیم ، البته این هم لازم و خوب است ولی نباید به آن اکتفا کنیم ، طوریکه عمری زیارت عاشورا یا دعای ندبه و… را بخوانیم ولی چیزی از آن متوجه نشویم .

🔸دعای ندبه هرچند برای گریه و ندبه است ولی برای تکمیل اعتقادات است.

🔰نمونه ی ثروت ها:

دعای کمیل مجموعه اعتقادات است که اگر کسی آنرا بیاموزد نیازهای کلی اش در اعتقادات برآورده می شود.

🔸بعضی فکر می کنند دعای کمیل دعای توبه است , می گویند ما هم که توبه کرده ایم و لازم نیست بخوانیم .

🔸اینگونه فکر کردن و برخورد کردن و سست شمردن ادعیه خیلی بد است , ما تا قیامت هم به دعای کمیل نیاز داریم و خیلی از زوایای دعای کمیل برای ما باز نشده است که لازم است بفهمیم .

🔸 همه اینها برای این است که یک شیعه باید مبنای اعتقادی اش آنقدر محکم شود که اگر تمام شبهات دنیا به او رو آورد کمترین شبهه ای در دلش ایجاد نشود , در حالیکه گاهی می بینیم اگر در یک جمعی از هر کدام از افراد یک شبهه ای را بپرسیم هیچکدام قادر نیستند پاسخ دهند و این بد است.

🔸ما در اعتقاد به امیرالمومنین محکم هستیم پس بهتر است معانی فرازها و دعاهایی که قطعی الصدور از ناحیه امام است را هم بدانیم.

🔰خلقت امام متفاوت از خلقت بقیه است.

یکی از حقایقی که درباره ی امام علیه السلام باید بدانیم اینست که در ابتدای خلقتش خداوند او را برای اینکه فقط بخواهد بعد از میلیاردها سال بعد وارد قالبی مثل قالب ما انسانها کند خلق نکرد،
بلکه او را باعظمتی که توصیفش را ما تا بهشت هم بطور کامل نخواهیم توانست بفهمیم آفرید و چون او بنده ی خداوند هست هنگامی که خدا صلاح دانست او را در زمانی خاص وارد بدن دنیائی کرد . (نمونه ای از روایت خلقت امام در پست قبلی بیان شد)

🔸 روح ما را وقتی خداوند خلق کرد اصلا برای این خلق کرد که وارد این بدن شود و لذا فراتر از این نمی توانیم باشیم درحالیکه خدا معصومین را فقط برای ورود به این بدن و این دنیا خلق نکرد ، بلکه یکی از ماموریتهایی که خدا به آنها داد این بود که در یک زمان معینی در قالب انسانها زندگی کنند.

🔰یکی از فضائل امام علیه السلام:

🔸زیارت جامعه کبیره به ما یاد می دهد که بدانیم خدا به امام چیزهایی داده است که قابل مقایسه با چیزهایی که خدا به دیگران داده نیست:

✨ “آتاکُم الله ما لَم یُؤتِ اَحداً مِن العالمین” = خدا به شما چیزی داده که به احدی از همه عوالم (نه فقط کره زمین) نداده است!

⬅️ دقت کنید , مثلا گاهی پدری به فرزندش می گوید من به تو چیزی دادم که به هیچ یک از برادرانت ندادم ، خدا نمی گوید که من چیزی به امام دادم که به بقیه انسانها ندادم ، اگر خدا می گفت که من به حضرت امیرالمومنین چیزی دادم که به بقیه انسانها ندادم یعنی حضرت فقط از همه ی انسانهای کره زمین برتر بودند ، چون انسانها فقط در کره زمین هستند و کرات و عوالم و موجودات دیگر کهکشانها را در بر نمی گرفت.
هر چند الان به اتکای علوم تجربیِ بشر نمی توانیم بگوئیم در کهکشانهای دیگر موجوداتی زندگی می کنند ولی از نظر عقلی چون خدا کار عبث انجام نمی دهد نمی توان پذیرفت که خدا میلیاردها کرات آسمانی و میلیونها کهکشان را بدون هیچ موجود زنده ای آفریده باشد!!

🔸وقتی در زیارت عاشورا می خوانیم که “عَظُمَت مُصیبتُکَ فِی السَمواتِ عَلی جَمیعِ اَهلِ السماوات” معلوم می شود در آسمانها موجوداتی زندگی می کنند که خبر شهادت امام حسین به آنها رسیده و برایشان سخت است.

👌پس خدا تلویحاً در این زیارت می فرماید که موجوداتی در کرات دیگر هستند.

این فراز زیارت جامعه کبیره
✨(آتاکُم اللهُ ما لَم یُؤتِ اَحَداً مِنَ العالمین)
بیان می کند که خدا به امام چیزی داده که هیچکدام از موجوداتی که در همه کرات آسمانی و کهکشانها زندگی می کنند ندارند.

🔸 در روایات دیگر هست که امام مثل دریایی است که کسی به عمق آن نمی رسد. گاهی گفته می شود که دریایی مثلا ده هزار متر عمق دارد یعنی بیشتر از این ندارد و محدود به همین است , امام را تشبیه به دریایی کرده اند که عمق ندارد ، هرچند مخلوق بالاخره محدود است و فقط خدا نامحدود است ولی شناخت حد امام از میزان قدرت شناخت جن و انس فراتر است , یعنی اگر توانشان را روی هم بگذارند با ابزار فهمی که دارند به نهایت عظمت و مقام امام نمی رسند.
▫️مثل اینکه اگر همه مورچه های دنیا جمع شوند نمی توانند یک تیر آهن را بلند کنند و روی تریلی قرار دهند تا چه رسد به اینکه بخواهند یک تریلی آهن را حمل کنند. مقام امام (بلا تشبیه) چیزی نیست که اگر همه مخلوقات هم دست به دست هم بدهند بتوانند نهایتش را بفهمند. ما به همان اندازه که در روایات و ادعیه به ما فرموده اند می توانیم بفهمیم. که البته فهم همین هم نیاز به توضیح و تشرح و تفسیر و دقت دارد.

 

❓خداوند به معصومین علیهم السلام چه داده است؟

🔸واقعا این چه چیزی است که خداوند به معصومین داده و در این زیارت فرمودند به احدی از مخلوقاتی که در همه عوالمند نداده است؟

🔸این جمله می فهماند آنچه به این عزیزان داده شده فراتر از انسان هاست , منظور اینست که موجودات دیگری را هم که در هرجائی از کهکشان هستند ( و ما نمی دانیم) در بر می گیرد , پس معنایش اینست :

⬅️ خداوند چیزی به شما داده که به احدی از موجوداتی که از ابتدای خلقت هر عالمی , در هر کره و دنیائی زندگی کرده و تا آخری که هر کره و کهکشانی پا برجا باشد نداده است!!! ( دقت کنید)

🔸بله , اینجا دیگر صحبت فقط از انسان و موجوداتی که در کره ی زمین اند نیست :

✨”آتاکُم الله ما لَم یُؤتِ اَحَداً مِنَ العالَمین”
خدا چیزی به شما داده که به احدی از عالمیان نداده است.

🔸بنظر ما از ابتدای زیارت با ذکر فضائل و خصوصیت ائمه زمینه ی پذیرش این سه موهبت الهی( که خواهیم گفت) را ایجاد می کنند تا قدرت تحمل ما را بالا ببرند و اگر این زمینه را فراهم نمی کردند نمی توانستیم تحمل کنیم ،
👈همانطور که اگر غذای خیلی قوی را بی مقدمه به ما بدهند ممکن است حالمان بد بشود و نتوانیم هضم کنیم.

🔸فردی می گفت وقتی در حرم زیارت جامعه می خواندم همینکه به این جمله رسیدم احساس کردم اصطلاحاً در گلویم گیر کرد و دیدم نمی توانم آنرا هضم کنم چرا که این جمله خیلی عظیم است, معنایش اینست که امام ظرفیتی فراتر از همه عالمیان دارد که خدا آن ظرفیت را پر کرده در حالیکه ما حتی از درک و فهم این جمله ناتوانیم تا چه رسد به اینکه عمق آن را بفهمیم و حتی نمی توانیم زیاد فکر کنیم که خدا چه چیزی به ایشان داده است!
👈 مثلا اگر کسی به اندازه خاصی ظرفیت غذا و پذیرش ویتامین دارد اگر به غذای او مکملی اضافه کنند چه بسا برایش قابل تحمل نباشد .

🔸 خدا برای هر موجودی حدّی قرار داده است ولی به امام ظرفیتی داده که احدی از عالمیان چنین ظرفیتی ندارد , در آخر زیارت جامعه گوشه ای از آنچه به امام داده شده را نشانمان می دهند بله , ۳ چیز را که خدا به امام داده بصورت رمزی نام می برند , دقت کنید :

۱) “بِحَقِ مَن ائتَمَنَکُم عَلی سِرِّه”

به حق کسی که شما را امین بر سرّش قرا داده است.

اول➖ اینکه خدا امام را امین بر سرّش قرار داده است. سرّ چیزی است که به همه نمی توان گفت چون بقیه تحمل آنرا ندارند و نمی توانند تحمل کنند و بفهمند. پس فقط به کسی گفته می شود که قدرت تحمل دارد و می تواند بفهمد.

🔸خدا در عالم اسراری دارد که خیلی بزرگند و ذره ای از این اسرار را هم برای ما باز نکرده اند. مثلا یکی از اسراری که کم کم با گذشت زمان فهمیده ایم اینکه کلمه “امام” در قران دوازده مرتبه ذکر شده است.
این سرّی بود و بصورت پراکنده در طول ۲۳ سال نزول قرآن گفته شده بود و دلیلی بر حقانیت امام است.

🔸 در جای دیگری در قران (سوره ی قیامت) در پاسخ به اینکه برخی فکر می کردند خدا در قیامت قادر به زنده کردن انسان نیست می فرماید:
“بَلی قادِرینَ عَلی اَن نُسَّوِیَ بَنانَه”
یعنی بلکه حتی سر انگشتان او را هم جمع خواهیم کرد.

🔸 این سرّی است که در آن زمان اشاره می کند نه تنها فرد را دوباره زنده می کنیم حتی سَر انگشتان او را (که الان می دانیم خطوط سر انگشت هر فردی مخصوص خودش است) به همان صورت دوباره درست می کنیم.

✨” السلام علیک یا امین الله فی ارضه”
یعنی با اینکه شما امین الله فی خلقه هستید ولی چون مأموریتِ زمینی داشته اید امین خدا در این منطقه هم هستید.

💢 چرا برخی حقایق سرّی گفته شده؟

❓یک سوال از شما داریم , اگر در آن زمان که یهود و نصاری و منافقین با چنگ و دندان منتظر فرصتی برای از بین بردن اسلام بودند اگر چنین اسراری را می دانستند می گذاشتند قران به ما برسد؟

🔸خیلی از این اسرار هست که با اشاره و کنایه و بصورت رمزی در قرآن آمده و بعد از هزار و چهارصد سال برخی از آنها را می فهمیم و بسیاری از آنها را هنوز هم نفهمیده ایم .

🔸پس وقتی به امام میگوییم
“من ائتمنکم علی سره”
یعنی تمام حقایق و معارف و رموز و هر چه درقران به عنوان سرّ هست و هنوز باز نشده در اختیار امام است تا بوسیله ی روشی که در نحوه ی تعلیم دارند , هم رشد کنیم و هم بعد از رشد قدرت تحملمان زیاد شود که بتوانیم اسرار را درک کنیم و به این وسیله اسلام ضمن حفظ به پویائی اش ادامه دهد.

✅ پس ظرفیت امام باندازه ی تحمل اسراری است که خدا در عالم دارد و به احدی نمی شود بگوید.

🔸 گاهی اگر سری به فردی گفته شود مخصوصا اگر تأکید شود به کسی نگو بیشتر تحریک می شود که به همه بگوید.
✔️ اسرار عالم به اندازه ای در درون معصومین هست که ما اصلا نمی توانیم بگوییم چیست. گوشه ای از این اسرار را معصومین بعد از رشد و کسب قدرت تحمل در اختیار مردم گذاشته اند.

💢خصوصیت دوم که خدا به احدی از عالمیان جز امام نداده است :

✨”وَ استَرعاکُم اَمرَ خَلقِه” است .

نگهبانی امر مخلوقات بدست امام است , این مسؤلیت خیلی مهمی است و نباید از آن ساده بگذریم.

“و استرعاکم” از رعایت و مراعات می آید. رعی ، یرعی ، یعنی نگهبان .

این عبارت یعنی نگهبانی همه مخلوقات با شماست .

🔸کسانی که نمی توانند بپذیرند امام فقط مخصوص کره زمین نیست و محدود به زمان حیاتشان هم نبودند بلکه همین الان هم نگهبانی همه مخلوقات از جمله ما دست امام است باید این یک جمله را (واسترعاکم امر خلقه) معنا کنند.

🔸منظور اینست که امام این ظرفیت را دارد که همه را نگهبانی کند. در یک پادگان هر سربازی محدوده معینی را نگهبانی می دهد و نمی شود به او بیشتر از ساعت و فراتر از محدوده ی نگهبانی اش مسؤلیت داد.

✅ امام نه تنها تمام موجودات کره ی زمین بلکه ظرفیت نگهبانی همه مخلوقات دنیا را دارد.

❓پس جایگاه خداوند کجاست؟

🔸باید دانست ما مُفَوّضه نیستیم ، به این معنا که معتقد باشیم خدا امور خلقت را به امام تفویض (واگذار) کرده و خودش کناری نشسته است , بلکه معتقدیم کارِ ائمه در طول اراده خدا هست , یعنی چنین نیست که نگهبانی ایشان با نگهبانی خدا منافاتی داشته باشد ، آنطور که مفوضه معتقدند خداوند قادر بانجام کاری نیست و این امام است که امور عالم را “مستقلا” مدیریت می کند در حالیکه ما معتقدیم عملِ امام در راستای خواست خداست ,

✅ امام بنده خداست و هر چه خدا بخواهد و به اذن خدا و به اراده خدا امام همان لحظه درباره مخلوقات انجام می دهد ,
امام مجریِ فرمان خداست و وابسته ی به اوست و اراده ای مستقل از خدا ندارد.

🔸لذا در ادامه , سومین خصوصیتی را که خداوند جز به معصوم نداده را نام میبرند :

✨”وَ قَرَنَ طاعَتَکُم بِطاعَتِه”

پس بطور پله پله :

۱⃣ خدا ظرفیتی در امام قرار داده که همه اسرار الهی در اختیار امام است ,

۲⃣ بوسیله این قدرت و ظرفیتی که امام دارد می تواند تمام مخلوقات را راهنمایی کند.

۳⃣ و حالا که این چنین است پس “قرن طاعتکم بطاعته” کسی که امام را اطاعت کند خدا را اطاعت کرده یعنی اطاعت امام و اطاعت خدا دو تا نیست.

🔸غیر شیعه این را نمی فهمند و چون نمی فهمند می گویند شما که از امام کمک می خواهید مشرک هستید در حالیکه ما معتقدیم “مَن حارَبَکُم مُشرک”، کسی که با شما (امام) می جنگد مشرک است. یعنی کسی که وجود امام را جدای از خدا (مقابل خدا) بداند , یعنی امام را کس دیگری (نسبت به مخلوق) فرض کند ، در حکم اینست که با آنچه خدا می خواهد می جنگد (می خواهد که ما امام را وجود مستقل و جدا از خدا بدانیم) چنین فردی در درگاه خدا مشرک محسوب می شود .
همانطور که کسی که در برابر خدا قرار بگیرد
کسی که در مقابل پیغمبر قرار بگیرد مشرک است کسی هم که در برابر امام قرار بگیرد مشرک است.
معنی مشرک این است.
کسی که فهم و فکر خود را در شناخت امام دخالت دهد( معرفی خدا و روایات را درباره ی امام در نظر نگیرد مشرک است)

✨”و قرن طاعتکم بطاعته”
یعنی اطاعت امام اطاعت خداست.
“من اطاعکم فقد اطاع الله و من عصاکم فقد عصی الله”
“من احبکم فقد احب الله”
“من ابغضکم فقد ابغض الله”
هر رفتاری در مقابل امام داشته باشیم مثل این است که در برابر خدا داشته ایم.

🔸یعنی شأن و موقعیت امام این است که برای وظیفه ای که در مقابل خدا داریم , خدا و امام فرقی نمی کنند. البته قطعا خود خدا و امام با هم متفاوتند و ما نمی گوییم امام خداست و خدا امام است ، اصلا بین امام و خدا فاصله ای است که خود امام هم شاید حد آنرا نداند , چون بالاخره خدا نامحدود است و هیچکس حتی امام نمی تواند حد او را تعیین کند مگر اینکه خدا به او معرفی کند . امام خدا را به اندازه ای که “مخلوق” بتواند بشناسد ، می شناسد. اما برای منِ مخلوق امام فرقی با خدا ندارد.

⬅️ خلاصه ی ۳ موهبت الهی:

🔸در اواخر زیارت جامعه کبیره به سه مورد از آنچه در آنجا گفتند که “اتاکم الله ما لم یوت احدا من العالمین” پرده برداری کرده و به ما می فهمانند که خدا چه چیزی به امام داده و به احدی از عالمیان نداده است :

۱➖ “بحق من ائتمنکم علی سره” .

۲➖”واسترعاکم امر خلقه”.

۳➖”و قرن طاعتکم بطاعته”.

🔸بعد از این می گوییم “لما استوهبتم ذنوبی” یعنی از امام تقاضای بخشش گناهان را می کنیم.

❓طلبِ بخشش چرا از امام علیه السلام؟
.
در اینجا این سوال پیش می اید که مگر از خدا نباید طلب بخشش کنیم؟

پاسخ ⤵️
خیر می شود از امام هم طلب بخشش کنیم . با توجه به معرفتی که بوسیله ی عبارات قبل بما داده اند راه گفتن این حقیقت را باز کرده اند . شیعه باید بداند که وقتی می گوید “لما استوهبتم ذنوبی” و از امام طلب بخشش گناه می کند چنین نیست که حرف خدا نباشد بلکه این دقیقا حرف خداست ، چرا که “و قرن طاعتکم بطاعته”.

🔸وقتی امام را اینگونه شناختیم برایمان فرقی ندارد که بگوییم خدا یا بگوییم امام .
درست است که با هم فرق دارند ولی این خداست که مرا فقط از درگاه معصوم می پذیرد “و کنتم شفعائی” یعنی شما شفیع من باشید. در مقابل امام باید اینگونه بود.

ان شاءالله