مقدار نفوذ و قدرتِ موضوع امامت در عالم ارواح ، ذر ، دنیا و آخرت برای انبیاء و غیر انبیاء 

 

 

 

دانلود فایل از اینجا

 

خلاصه ی جلسه ی شماره ی (۱۴) از دوره ی آموزشی امام شناسی از منظر ادعیه و زیارات.

🔰 نفوذ ولایت امیرالمومنین در زندگی انسان تا چه حدّی می تواند باشد؟

❓به تعبیر دیگر میزان تأثیرگذاری ولایت امیرالمومنین چقدر می تواند باشد ؟

🔸 آیا آنطور که بعضی از روی نادانی می گویند بحث ولایت و جانشینی امیرالمومنین حادثه ای بوده که گذشته و “مضی ما مضی” ؟ واقعا این یک حادثه ی تاریخی بوده که در سال دهم هجری انجام شد و عده ای آنرا پذیرفته و عده ای هم نپذیرفتند و موضوعش تمام شد؟

🔸مثلا حادثه حمله چنگیز تأثیری داشته است , باین صورت که آثار ملی , مذهبی و تاریخی جامعه ی ایران را در دامنه ی وسیعی تخریب کرد … یعنی کلّاً اثر تخریبی داشت نه ترمیمی !

🔸یا بمب اتمی که آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی انداخت تاثیرات ادامه داری داشت بطوری که اکنون هم در مناطقی افراد ناقص الخلقه به دنیا می آیند.

👈 پس مقدار نفوذ برخی حوادث , چه تخریبی یا ترمیمی با یکدیگر فرق دارند .

❓ مقدار نفوذ موضوع ولایت امیرالمومنین در تاریخ و جامعه انسانی تا چه حد است؟
محدوده آن چیست؟
دنیا؟
دنیا و آخرت؟
قبل از دنیا , دنیا و آخرت؟

🔸اینکه ما در دنیا شیعه هستیم علامت نفوذ ولایت امیرالمومنین در ما است .

🔸 آنطور که از روایات بر می آید و جزء اعتقادات ماست ولایت امیرالمومنین موضوعی است که از قبل از این دنیا یعنی از عالم ارواح که تحت تعلیم آنها بودیم شروع شد و در عالم ذر که به تعهداتمان عمل کردیم (بر محور ولایت امیرالمؤمنین بودیم) ادامه یافت و در این دنیا و بعد از اینجا در بهشت یا جهنم هم تأثیرش حتمی است .

🔸در زیارت جامعه ی کبیره به ائمه می گوئیم:

✨…وَ حُجَجِ اللهِ عَلَی اَهلِ الدُنیا وَ الآخِرَهِ وَ الاُولَی = شما در دنیا و آخرت و نیز بر اهل دوره ی قبل از این دو عالم (عالم ارواح و ذر) حجتید.

🔰مقدار نفوذ ولایت امیرالمومنین با توجه به دعای ماه رجب :

🔸امام علیه السلام مطالبی درباره ی فضیلت ماه رجب فرموده اند که مخصوص شیعیان است و دیگران از آن محرومند چون “امام” است که فضیلت ماه رجب را برای ما از طرف خدا بیان کرده است و مخالفین چون معتقد به امامت “امام” نیستند فرقی میان ماه رجب و غیر رجب نیز قائل نیستند!

🔸در دعای ماه رجب می گوییم :

يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ
يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ سَأَلَهُ يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَهً

” أَعْطِنِي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ جَمِيعَ خَيْرِ اﻵْخِرَهِ وَ اصْرِفْ عَنِّي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيَا وَ شَرِّ اﻵْخِرَهِ “

🔸قسمت آخر دعا مورد نظر ماست و (مثل اینست که) اعلام می کنند:
بوسیله ی ولایت امیرالمومنین می توان جمیع خیر دنیا و آخرت را بدست آورد .

نحوه ی بدست آوردن جَمیعَ خَیرِالدُنیا وَ جَمیع خَیرِالآخِرَه :

🔸 فضائلی که برای ماه رجب گفته شده رحمت خاصه است ، رحمت عامه نیست , یعنی برای عموم مسلمانان نیست برای خواص و مومنین (شیعیان) است .

تکثیر “خیر” در آخرت هم ادامه دارد :

🔸 وقتی می گوییم “جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخره” یعنی ولایت امیرالمومنین تا رسیدن به همه ی خوبیهای دنیا و همه خوبیهای آخرت نافذ است , خیرات زیاد است یعنی علاوه بر دنیا در آخرت هم خوبیهایی تولید و تکثیر می شود.

🔸ولایت امیرالمومنین قادر به تکثیر خوبیها در آخرت نیز هست. لذا “جمیع” هم برای خیری که در دنیا هست و هم آنچه در آخرت است تکرار شده ولی شرّ همانی است که از دنیا با خودمان می بریم و در آخرت دیگر تکثیر و اضافه نمی شود بلکه هر شر و بدی که از اینجا با خود ببریم همانست (لذا واژه ی “شر” برای آخرت تکرار نمی شود)

🔸اگر بخواهیم مقدار قدرت ولایت و امامت را بررسی کنیم می گوئیم باندازه ی دادن نیروئی است برای بدست آوردن جَمیعَ خَیرِ الدُنیا وَ جَمیعَ خَیرِالآخِرَه .

🔸پس در این فرازِ دعای ماه رجب مقدار قدرت امامت را برای ما می گویند تا بدانیم کسی که “معتقد” به ولایت امیرالمومنین باشد خدا اینچنین قدرتی به او می دهد که می تواند چنین چیزی کسب کند.

❌کم حساب نکنیم :

🔸جمیع خیر دنیا و جمیع خیر الآخره حرف کمی نیست. اگر به دعاهایی که می خوانیم توجه کنیم قدر امامت و ولایت امیرالمومنین را می فهمیم که چنین قدرتی دارد. مثل اینکه یک چک سفید امضا بدهند و بگویند هر چه دوست داری از تمام ثروت دنیا و تمام ثروت آخرت بنویس ! ثروتی بالاتر از اینهم هست؟ این فقط قدرت ولایت امیرالمومنین است که می تواند تمام خوبیهای دنیا و تمام خوبیهای آخرت را برای انسان ذخیره کند و در پرونده انسان ثبت کند و تمام شرهایی که در دنیا هست و با خودمان می بریم از ما دور کند و از پرونده ما پاک می کند.
این چیز کمی نیست و خیلی مهم است , این ویژه ی شیعیان است.

🔸این ثروت مربوط به یک ایستگاهِ زندگی است نه همه ی دوران زندگی :

⬅️ مقدار قدرت ولایت امیرالمومنین اینقدر است که اگر کسی “معتقد” به ولایت و امامت امیرالمومنین باشد به ایستگاهِ ماه رجب که برسد اینها را به او می دهند , یک کارمند به هر ایستگاهی که برسد به او چیزی می دهند , مثلا هرسال به نوروز که می رسد عیدی میدهند بازنشسته که شود پاداش بازنشستگی به او می دهند.

در قبال عمل می دهند یا اعتقاد ؟ :

✅ توجه کنید که اینجا فقط بحث اعتقاد است یعنی ممکن است فرد گنهکار هم باشد ولی چون “اعتقاد” دارد این امتیاز را به او می دهند , وقتی می گوییم وَاصرِف عَنِّی شَرالدُنیا وَ الآخِره پس معلوم است که فرد شاید گناه هم کرده باشد , به همین دلیل می گوید شر گناه را از من دور کن , منظور اینست که بحث اعتقاد است نه عمل! حالا اگر عمل کند که خیلی بیشتر از این به او می دهند. صرفا اعتقاد به ولایت امیرالمومنین اینقدر قدرتمند است که در ایستگاه رجب اینها را به او می دهند، در ایستگاه شعبان چیز دیگری به او می دهند در ایستگاه رمضان چیز دیگری به او می دهند. اینها همه الطاف خدا و معصومین و امامت است در ایستگاههای مختلف. باید قدر امامت را بدانیم.

🔸در آخر این دعا می گوئیم :

✨ فإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ وَ زِدْنِي مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ

فرموده اند درحالی که محاسنت را در دست گرفته ای آخرین فراز را چنین بگو:

✨يا ذَا الْجَلاَل وَ الإِْكْرَامِ يَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ “حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَي النَّارِ”

❓چرا دست به محاسن می گیریم و می گوییم “حَرِّم شَیبَتی عَلَی النَار” ؟

👈 شیبَه به معنای موی سفید است , یعنی خدایا به من رحم کن و مرا از آتش جهنم در امان بدار.

🔻 چرا این جمله را می گوئیم ؟

در “حَرِّم شَیبَتی عَلَی النَار” حقیقت عجیب و جالبی است که شنیدنی است.

✅ دقت فرمائید : طبق آیه ی ۷۱ سوره ی مریم , روز قیامت هر کسی که حتی بخواهد به بهشت هم برود باید از جهنم عبور کند , جهنم مانند یک مداری است که همه باید از وسطش رد شوند “اِن مِنکُم اِلاّ وارِدُها”= کسی نیست الاّ اینکه وارد جهنم می شود.

🔸البته باید دانست سرعتِ عبور افراد از مسیر جهنم متفاوت است , به اندوخته ی معنوی که در دنیا کسب کرده اند بستگی دارد , سوختش از دنیا تأمین می شود , سرعت انسان در مسیر حرکتی که بر صراط دارد وابسته به نوع و مقدار اندوخته ای است که در دنیا کسب کرده است .

🔸کسی که مثلاً در دنیا چشم و گوشش در اختیار نفس و شیطان بوده با کسی که تلاش کرده آن را همانطور که خدا خواسته بکار گیرد تفاوتشان از زمین تا آسمان است و آنجا معلوم می شود.

🔸گروهی که اعتقادات فاسد و اعمال غیر صالح دارند بمحض ورود به این مدار ناری جاذبه اش آن ها را می گیرد و به همان که سنخیتش را در دنیا داشته اند (آتش) ملحق می شوند (به جهنم سقوط می کنند) ولی معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین از سقوط در جهنم در امانند اما سرعتِ سیر و گذشتشان از این مدار ناری متفاوت است , عده ای آنقدر کُند حرکت می کنند که تا وقتی خارج می شوند جزغاله می شوند (و با این سوختن از همه ی آلودگی ها پاک می شوند) عده ای تندتر و عده ای خیلی سریع رد می شوند.
🔻معنای حَرِّم شَیبَتی عَلَی النَار :

👈 معنایش اینست که بخاطر داشتن جمیع خیرالدنیا و جمیع خیر الآخره که از اثرات و امتیازات داشتن ولایت امیرالمؤمنین است باسرعتی از این مدارِ ناری (جهنم) عبور کنم که یک مو هم از بدنم نسوزد.

🔸اینکه عده ای آنچنان از وسط آتش رد می شوند که حتی مویی هم از بدنشان نمی سوزد کنایه از قدرت امامت و ولایت امیرالمومنین است , یک نماد است ، به این معنا که خدایا من می خواهم در ولایت امیرالمومنین جوری باشم که در مسیر آتشین جهنم که وارد می شوم هیچ آسیبی نبینم . (دقت کنید)

✔️ولایت امیرالمؤمنین تأثیر گذار است :

🔸موضوع ولایت و امامت فقط یک بحث تاریخی نیست که بگوییم پیامبر امیرالمؤمنین را انتخاب کردند و عده ای پذیرفتند و عده ای نپذیرفتند و تمام شد و رفت! نخیر , مبحث امامت طوری است که قبل از این دنیا تاثیر داشته (که گفتیم و مختصری بازهم خواهیم گفت) در این دنیا نیز تاثیر دارد و در آخرت هم باین صورت که گفتیم تاثیر گذار است .

🔸 بحث امامت بحث گسترده ای است. اینکه می توانیم بوسیله ولایت جمیع خیر دنیا و جمیع خیر آخرت را بدست آوریم علامت گستردگی اش است .

🔸اینکه با اعتقاد به ولایتِ حضرت می شود جمیع شر دنیا و جمیع شر آخرت را از خود دور کنیم آیا علامت قدرت امامت نیست؟

🔸با اعتقاد به امامت می توان از وسط آتش جهنم رد شد در حالیکه حتی یک موی انسان هم نسوزد , اولین چیزی که در آتش می سوزد ، اگر هیچ چیزی نسوزد ، چند تا مو از سر و صورت است .

🔸 در ایستگاه ماه رجب این امتیاز را به ما می دهند. در هر ایستگاهی چیزی می دهند.(مثلا وقتی سوار هواپیما یا قطار می شویم بالاخره یک چیزی به مسافر می دهند). به کشتی نجات (ولایت امیرالمومنین) که پناه آوریم در هر ماه چیزی به انسان می دهند.
⬅️ اصلا ارزش و عظمت ولایت امیرالمؤمنین را نمی توان محاسبه کرد.

🔰 پای درس بنشینیم :

🔸ما این فرازهای ادعیه را زیاد شنیده و خوانده ایم ولی شاید روی آن تأمل نکرده ایم , چقدر خوبست دعاها را به عنوان یک مطلب درسی بفهمیم . جمیع خیر دنیا و جمیع خیر آخرت به زبان گفته می شود. وقتی از این دنیا برویم شب اول قبر به بعد می فهمیم جمیع خیر دنیا و جمیع خیر آخرت جلوتر از ما در پرونده مان ثبت شده و این درحالیست که همه مردم واویلا دارند و ناراحتند ولی “معتقدین” به ولایت امیرالمومنین (هرچند در “عمل” نقائصی داشته باشند) چنین امتیازی گرفته اند که می توانند از آتش رد شوند در حالیکه حتی یک مویشان هم نسوزد.

🔰حد و میزان تأثیر گذاری ولایت برای پیامبران در عالم ارواح :

🔸دروسی که خداوند خواست به ارواح انسان ها , قبل از ورودشان به بدنهای ذره ای (قبل از عالم ذر , یعنی در عالم ارواح) بیاموزد توسط معصومین علیهم السلام آموخت , در این باره روایات زیادی است که به برخی در پست های گذشته اشاره شده است , ارواح پس از خروجشان از عالم ارواح و ورودشان به عالم ذر , پس از تعهدی که برخی از آنها به خداوند داده بودند در جایگاههای انبیای مرسَل و غیر مرسَل و اولوالعزم قرار گرفتند , روایاتِ متعددی است که موفقیتِ انبیا را مرهون دروسی که از معصومین علیهم السلام فراگرفته بودند می داند.

🔰نمونه ی از روایات :

🔸حضرت امام باقر درباره ی حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند:

وَ عَلَی مَعرِفَتِها دَارَتِ القُرونِ الاُولَی = بر اساس معرفتی که پیامبران از ایشان داشتند درسهای دوره های انسانهای ابتدای خلقت را دائر کردند.

🔸یعنی اگر مثلا حضرت موسی توانست عده ای را خداپرست کند با کمک از دروسی بود که در عالم ارواح از حضرت یاد گرفته بود , دروس خداشناسی را که منجر به معرفتشان شده بود این عزیزان در عالم ارواح به همه یاد داده بودند.

🔰حد و میزان تأ ثیرگذاری ولایت برای پیامبران , در عالم ذر :

🔸نباید پنداشت ولایت امیرالمومنین در سال دهم هجری به مسلمانان گفته شده و عده ای به آن معتقد شده و برخی رد کردند , خیر , باید دانست بعد از عالم ارواح یعنی در عالم ذر , افرادی که شرط و شروط خداوند را درباره ی تعهداتی که باید می دادند عمل کردند بدرجه ی نبی , چه مرسَل و چه غیر مرسل و یا اولوالعزم رسیدند (وابسته بودن رشد انبیاء تا حد اولوالعزم به موضوع امام را قبلا توضیح دادیم )

🔰نمونه ای از روایات :

🔸اوایل دعای ندبه این حقیقت را چنین بیان می کند:

“بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّهِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَكَ ذَلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلتَهُم وَ قَرَّبتَهُم و…….

🔸خداوند می دانست که آنها به شرایط ارائه شده در عالم ذر پایبند خواهند بود و باین خاطر آنها را قبول کرد و مقربشان نمود و….

🔰حد و میزان تأثیر گذاری ولایت برای پیامبران در دنیا :

🔸اینکه پیامبران وقتی مبعوث شدند توانستند در تبلیغشان موفق باشند و از پَسِ مشکلات برآیند بخاطر توجه و توسل به ولایت معصومین بود.

🔰نمونه ای از روایات :

🔸 در دعای شب عرفه حدود چهل فرازش به مواردی اشاره می فرماید که انبیاء با کمک گرفتن از ولایت معصومین صلوات الله علیهم به درجاتی رسیده اند , مثلاً می فرماید :

🔸خدایا من از تو کمک می گیرم به آن اسمی که — توبه ی حضرت آدم بوسیله آن پذیرفته شد.

— نوح از طوفان نجات پیدا کرد.

—اسمی که موسی با توسل به آن اسم با تو توانست حرف بزند و کلیم الله شد.
و………….

پس حضرت عیسی ، حضرت نوح ، حضرت موسی ، حضرت ابراهیم موفقیتشان را مرهون ولایت بودند.

🔰حد و میزان تأثیر گذاری ولایت بر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:

🔸اینکه ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه کامل کننده ی رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله بود شکی نیست .( رسالتِ پیامبر با ولایت امیرالمؤمنین با هم , “اسلام” را تشکیل می دهند)

🔰نمونه ای از آیات قرآن :

🔸خداوند در آیه ی ۶۷ از سوره ی مائده درباره ی ضرورت ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین و لزوم گرفتن بیعت از مسلمین برای ایشان چنین می فرماید :

یا اَیُّها الرَسول بَلِّغ مَا اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ.

بخاطر اینکه همگان به اهمیت ولایت پی ببرند در دنباله چنین می فرماید :

وَ اِن لَم تَفعَل فَمَا بَلَّغتَ رِسالَتَه = اگر چنین نکنی مثل اینست که رسالتِ پیامبریت را انجام نداده ای , به تعبیر دیگر قبولیِ زحمات بیست و سه ساله ات در گرو اعلام ولایت علی (صلوات الله علیه) است!
این جزو اعتقادات هر شیعه است و تمام روایاتِ ذیل این آیه به همین حقیقت اشاره دارند.

🔰نمونه ای از روایات اهل سنت :

🔸در کتاب “فضائل الصحابه” احمد بن حنبل ، امام حنبلی ها (در یکی از چاپها) در جلد ۲ صفحه ۶۶۲ حدیث ۱۱۲۹ و در چاپ دیگری در صفحه ۲۸۵، فضائل صحابه ی پیامبر را نوشته است.

🔸کاری به فضائل دروغی که به بعضی نسبت داده نداریم ولی در مورد امیرالمومنین حقیقت بزرگی را در بخشی از کتاب با عنوان “فضائل العلی” از ابن عباس نقل می کند (ابن عباس از افراد موثق نزد اهل سنت است و هر مطلبی از او نقل شود قبول دارند.

“دقت کنید” ⬇️

نقل می کند :

🔸هنگام رحلت کنار پیغمبر اکرم بودم ، دیدم لبهای مبارک ایشان در حال تکان خوردن است.

جلو رفتم ببینم ایشان چه می فرمایند.

سرم را که نزدیک کردم

دیدم ایشان به آرامی می فرمایند :

✅ “اَللّهمَ اِنِّی اَتَقَرَّبُ اِلَیکَ بِوِلَایَهِ عَلِی بنِ اَبِیطَالِب” = خدایا من خودم را بوسیله ی ولایت امیرالمؤمنین مقرب درگاه تو می کنم !

👈 بنظر ما این جمله تفسیر و توضیح آیه ی ۶۷ سوره ی مائده است

✔️ و به این معناست که من با اطاعت از فرمانت مبنی بر اعلام ولایت او و اخذ بیعت از مسلمین برای او قبولی رسالتم را حتمی کردم.

(اگر چنین نمی کردم رسالتم کامل نمی شد)

👌 حالا می فهمیم که قدرت ولایت و امامت امیرالمومنین چیست؟

✅ باید قدر امامت و ولایت امیرالمؤمنین را بدانیم ، ان شاءالله.