امام برای آموزش بندگی به ما نقشه ی بندگی را ترسیم نمود

 

 

فایل را از اینجا دانلود کنید

خلاصه ی جلسه ی شماره ی (۱۲) از دوره ی آموزشی امام شناسی از منظر ادعیه و زیارات.

🔰تفاوت مقام امام علیه السلام با پیامبران.

🔸خداوند موقعی که ارواح همه ی انسان هائی را خلق کرد که قرار بود از ابتدای خلقت حضرت آدم تا آخرین نفر روی زمین خلق شوند میلیونها سال از خلقت ارواح معصومین علیهم السلام گذشته بود.
(در کتب شیعه روایات زیادی در اینباره هست که نمونه ای از آنرا از کتاب مشارق الانوار در ادامه خواهیم آورد , قبلا از کتب اهل سنت نیز نمونه ی چنین روایاتی را آوردیم)

🔸این ارواح پس از دوره ی آموزشیِ ۲۰۰۰ ساله وارد سالن امتحانی بنام ” عالم ذر” شدند تا با نحوه ی عملکرد و تعهدی که می دهند طبقه طبقه و درجه بندی شوند.

🔸در عالم ذر خدا با آنها (همه ی انسانهائی که وارد عالم ذر شده بودند , بجز معصومین علیهم السلام) شرط کرد که وقتی وارد دنیا شدید اینکار را بکنید و آنکار را نه ( موارد شرط و شروط در سایت البرهان www.alborhan.net بخش عالم ارواح و ذر توضیح داده شده است)
در آنجا تمام ارواحی که از روز اول تا آخر قرار بود بدنیا وارد شوند بودند و به نسبت قابلیتی که از خود نشان دادند “درجه دار” شدند , بالاترین طبقه , پیامبرانی شدند با درجه ی اولوالعزمی که شامل ۴ نفر بودند :

۱⃣ حضرت نوح , حضرت ابراهیم, حضرت موسی , حضرت عیسی .

این ۴ نفر همه شروط را به نحو احسن قبول کردند.

۲⃣ یک عده باین صورت قبول نکردند , و لذا شدند پیامبران مُرسَل که حدود ۳۱۳ پیامبرند.

درجه ای اینها پایین تر از اولوالعزم است .

۳⃣ پایین تر از این ۲ گروه انبیاء هستند (بقیه ی ۱۲۴۰۰۰پیامبر)

۴⃣ گروه چهارم بقیه ی انسانهائی هستند که خود اینها به ۲ قسمت می شوند
الف] عده ای از این عزیزان که باید گفت چیزی از انبیاء اولوالعزم کم نداشتند خداوند صلاح دانست جزو درجه دارانی که نام بردیم نباشند (تعیین جایگاه دنیائی انسانهای عالم ذر باخداوند بود) مانند حضرت عباس ، حضرت زینب , یا اصحاب خاص ائمه , برخی اولیاء خدا که لازم بود در دوران غیبت چراغی فرا راه شیعیان باشند مانند سیدبن طاووس.

ب ] بقیه ی انسانها که از اینها پائین ترند و به نسبت تعهداتشان در طول زمان , در جایگاههای مختلفی از کره ی زمین, با صلاحدید خداوند بدنیا خواهند آمد.

پس افراد با این درجه و مقام ۴ دسته هستند:

🔻پیامبران اولوالعزم
🔻پیامبران مرسل
🔻انبیاء
🔻بقیه مردم ( که شامل برگزیده هائی که گفتیم هم می شوند)

❓علت انتخاب انبیاء اولوالعزم چه بود؟

❓چرا حضرت عیسی را خدا بعنوان اولوالعزم انتخاب کرد و دیگری را نه؟

✔️ چون آن شرطی که خدا در عالم ذر به حضرت عیسی گفت، او عمل کرد و مثلاً همسایه اش عمل نکرد.

🔸خدا علم داشت که اینکه تعهد میدهد و می گوید چشم عمل میکنم ، این واقعا عمل میکند ، پس این را جزء انبیاء اولوالعزم قرار داد.

🔸حضرت عیسی که بدنیا آمد گفت:
“و جعلنی نبیا”، یعنی خدا مرا پیغمبر قرار داده است.

👈 روایت است که حضرت آدم مطالبی در مورد وجود مقدس امام زمان را نتوانست تحمل کند ، ظرفیتش آنقدر نبود.
خدا هم درباره اش میفرماید :

✨”وَ لَن نَجِد لِهُ عَزما”، عزمی در آدم ندیدیم (و او اولوالعزم نشد.)

عیسی این عزم و ظرفیت را داشت و اولوالعزم شد.

🔸پس حداکثر توان ارواح در عالم ذر شده حضرت عیسی (وبقیه ی اولوالعزم ها__جز پیغمبر اکرم که انتخابشان اینطور نبود ود ر ابتدا که خداوند خواست مخلوقی بیافریند ایشان را آفرید و هرچه مخلوقات تا انقضای خلق لازم داشتند بایشان داد )

❌پس اگر کسی بگوید امام را که خدا در عالم ذر بعنوان امامت انتخاب کرد بخاطر اینکه می دانست که او درست عمل خواهد کرد , این با اصولی که ما بر اساس آیات و روایات چیدیم تفاوت دارد یعنی خدا امام را به این دلیل انتخاب نکرد.

🔸اصلا وجود امام و چهارده معصوم در این مقیاسها نیستند . اصلا روح معصومین که در اینجا خلق نشده بود.

✅ او “اول ما خلق الله” است. چرا مقایسه می کنیم و به خودمان اجازه میدهیم امام را بیاوریم کنار حضرت نوح و موسی و ابراهیم و عیسی و بگوئیم همانطور که در دعای ندبه هست که با آنها شرط کرد “فَشَرَطُوا عَلَیهِمُ الزُهد فِی دَرجاتِ هذِه الدنیا الدنیه…” با ۱۴ معصوم هم شرط کرد؟

⬅️ اصلا کسی با امام مقایسه نمی شود ، امام وجودی نیست که به این صورت انتخاب شده باشد.

🔸مقام پرِ حضرت عیسی در این است که میخواهد یک دینی بیاورد برای یک مدت کوتاه ، بعد هم منقضی شود.
حضرت موسی خانه پر نبوتش این است که میخواهد یک پیامبر الوالعزمی شود از زمان حضرت موسی تا زمان حضرت عیسی و بعداز آن دینش جمع شود.
حداکثر ظرفیت روحی موسی و عیسی اینقدر است.

🔸اصلا خلقت امام با خلقت ما فرق میکند . آغاز وجودی امام در عالم ارواح نیست.

🔸اصلا امام معلم عالم ارواح است. امام در واقع معیار تمام آن چیزهایی است که خدا در عالم ذر بعنوان تعهد از مردم گرفت . هر چی به پیغمبرها رسیده ، همه از ناحیه امام رسیده است.

🔹طارق ابن شهاب از امیرالمومنین صلوات الله علیه نقل میکند (جلد سوم_تفسیر برهان, صفحه ی ۳۶۸ به نقل از جلد ۷ بحارالانوار _ صفحه ۲۲۲) :

✨یختارَهُ اللهُ وَ یَجعَل فِیه ما یَشاء، وَ یُوجَبُ لهُ بِذلِکَ الطاعةَ و الولایه عَلَى جَمیعِ خَلقِه ، فَهوَ وَلیّهُ فِى سَماواتِه و اَرضِه :

🔸خدا او را انتخاب کرد ، هر چه می خواست در وجود او قرار داد (یک ظرفیت نامحدود) یک چیزهایی در وجود امام قرار داد که بوسیله قرار دادن آن چیزها واجب شد بر همه مخلوقات که طاعت و ولایت او را بپذیرند . پس او از طرف خدا بر همه ی هستی ولایت دارد .

🔸شما یک جمله در روایات بیاورید که شرطی که درباره ی پیامبران گفته اند را درباره ی پیغمبر اکرم و بقیه ی معصومین هم بکار برده باشند.

✅ نحوه ی گزینش معصوم را فهمیدیم

👌پس مطابق اینگونه روایات انتخاب معصومین علیهم السلام با بقیه (پیامبران اولوالعزم و مرسَل و انبیاء و بقیه ی انسان ها) متفاوت بود, یعنی ظرفیتشان فقط تا حدِ انسان های عالم ارواح نبود که بخواهند مثل آن ها در آنجا تعلیم بگیرند و بعد در عالم ذر که برخی به خدا تعهد دادند و برخی ندادند باشند تا از عالم ذر جایگاه دنیائی شان تعیین شود بلکه روایات می فرماید خدا آنها را بعنوان اولین مخلوق (قبل از خلقت هر چیزی) با ظرفیتی نامحدود (به نسبت بقیه) آفرید (روایاتش قبلا گفته شد) و هرچه برای همه ی امور مخلوقات لازم بود در اختیارشان گذاشت و آن ها را برتر از همه قرار داد :

✨فبَلَغَ اللهُ بِکُم اَشرفَ محلّ المُکَرَّمین و اَعلَی منازِل المُقرّبین و اَرفَعَ درجاتِ المُرسَلین= خدا شما را به بالاتر از محل و منزلت و درجه ی هرکسی که به او کرامتی کرده و مقرب اوست و نیز همه ی انبیاء قرار داد.(زیارت جامعه)

🔰خزّان العِلم:

🔸(بلا تشبیه) مثل اینکه ذخیره یک میلیارد افراد را در جایگاهی بگذارند و به آن ها بگویند از این منبع باید تغذیه کنند.

🔰منشأ خیرات عالم:

🔸خدا ذخیره ای از علوم و فنون در وجود امام گذاشت تا هر یک از مخلوقات با اطاعت از امام به استعدادِ ذاتی شان برسند. (وَ ذَلّ کُلّ شَی ءٍ لَکُم__ زیارت جامعه)

🔰محل تأمین ظرفیت انبیاء:

🔸توان و ظرفیتی که پیامبران اولوالعزمی مانند حضرت عیسی بدست آوردند تا نبوتشان برای مدتی تداوم داشته باشد مدیون تعلیمات معصومین است (به منبع معصومین متصل بودند)

🔰یک نمونه از روایات:

🔸روایتی است که تا انبیاء به فاطمه زهرا , سلام الله علیها معرفت پیدا نمی کردند نبی نمی شدند ( وَ عَلی مَعرِفَتها دارَت القُرون الاُولی) یعنی درِ خانه فاطمه زهرا و دیگر معصومین علیهم السلام به درجه ی پیامبری رسیدند.

🔸ذیل آیه ی ۴۰ از سوره ی نمل روایت هست آصف بن برخیا که تخت بلقیس را از ۶ ماه راه آورد مقدار علمش نسبت به معصومین باندازه ی قطره ای از دریا بود !) تفسیر البرهان ، جلد۳ صفحه ی ۲۰۳ ، ۱۷ حدیث.

🔰چرا قبول نکنیم؟

🔸 درباره امیرالمومنین صلوات الله علیه اگر تعبیر به اقیانوس علم کنیم یا فضائلشان را بازگو کنیم و یا معجزاتی از آن ها نقل کنیم چرا بعضی ها دردشان می آید؟ یعنی نمی توانند قبول کنند؟ با اینکه اهل ولایت و دعا خوان هم هستند ! ؟

👈 علتش اینست که این نوع زیارات و ادعیه را بدون توجه به معنی و محتوایش همیشه خوانده اند.

❓علتِ ناتوانی هائی که گاهی از خود نشان داده اند چیست؟

🔸روزی امیرالمومنین می خواستند نان جویی را بشکنند (ظاهراً) نتوانستند.
یکی گفت آقا شما درِ خیبر را با یک انگشت برداشتید ولی حالا نمیتوانید نان جو را بشکنید!

🔻دقت کنید :

⬅️ اگر ما امام را بخاطر قدرت ظاهری اش , اراده ی نافذش که بالاتر از خواست و اراده ی خدا باشد (نستجیر بالله) بشناسیم که دیگر او امام نیست , مهمترین ویژگی امام بنده بودن اوست.

🔸خدا جایی صلاح میداند که او با یک اشاره خیبر را فتح کند , و گاهی لازمست برای اینکه قطار معرفت شیعه روی ریلی بیفتد که به قریه ی بندگی برسد نان جو را هم نشکند تا بتوان تنظیمش کنند .

🔸اگر بنا بود امام از تمام ظرفیتی که در اختیارش است ، در هر حالی استفاده کند , مثلا:
اشاره ای کند همه دشمنان بمیرند !
یک اشاره کند حضرت زهرا حرفش به کرسی بنشیند!
یک اشاره کند آنهایی که رفتند فدک فلج شوند!
❓پس کسی مثل شمر چگونه امتحان شود؟
❓معاویه چگونه امتحان شود؟
آیا نباید خوبی و بدی از همدیگر جدا و شناخته شوند ؟ فکر نمی کنیم اگر در آن صورت فرصت تشخیص از انسان گرفته می شد؟

🔸قرار نیست که امام هر چه دارد رو بکند.
هر کدام از شماها هنری دارید ولی لازم نمی دانید که همه جا نشان دهید.
یک دانشمند هر جا که می رود مهارتهایش را نشان نمیدهد و چه بسا ناشناس هم باقی بماند.

⁉️سوال و شبهه نکنند که امیرالمومنین بود و به فاطمه زهرا جسارت شد؟
بله بود
💥با اینکه خدا می خواهد ولایت امیرالمومنین و خلافت بلافصلشان عملی شود

💥ولی
اجرایش را دست مردم داده است ، دست افرادی که هم ممکن است تحت تأثیر ابوبکر و عمر قرار بگیرند و هم تحت فرمان پیامبر شوند , یک صحنه ای در غدیر اجرا شد تا ماده ی امتحانی شود برای هر کسی در طول تاریخ .

🔸و درسی باشد برای همه ی دانشجویانی که سر کلاس ولایت می نشینند! و نباید باعث شود فکر کنیم نمی توانستند خود را با زور و معجزه بر مردم تحمیل کنند.

🔸اگر قرار باشد به اجبار و زور امام , امامِ همگان شود پس تعهد عالم ذر و تمام آن مقرراتی که خدا در قبل قرار داده ، همه اش هیچ میشود.

✔️من باید از نظر اعتقاد اینرا بدانم که امیرالمومنین چه کسی است ،
فاطمه زهرا چه خصوصیاتی دارد.
من اگر ندانم که امیرالمومنین چه تخصصی دارد ، ندانم مهمترین تخصص اینها بندگی خداست نمیتوانم شیعه بمانم و به پیروی از او بنده ی خدا شوم!

✔️من باید بشناسم علی را به این تخصصها ، من باید فاطمه زهرا را با این تخصصها ، من باید فاطمه ی زهرا را با این مشخصات بشناسم

❓چرا علم و قدرتشان را “همه جا” بروز ندادند تا مسموم و مقتول نشوند؟

🔸برای اینکه هر انسانی تا آخر دنیا که می آید درسنامه ی بندگی امام را پیش رو داشته باشد و مجبور شود درسهای معرفت را بخواند تا بتواند بدرستی امتحان بندگی اش را بدهد
اگر غیر از این باشد مانند این است که جلسه ی امتحانی برگزار شود ولی برگه ی امتحانی با پاسخ نامه باشد.

🔹اینکه بالاترین تقلب است و قدرت انتخاب و اختیار از انسان گرفته می شود.

🔸امام علیه السلام هر وقت صلاح بداند تخصصش را نشان می دهد, آن “جا” مهم است.
جاهایی که لازم بود علی ، علی بودن خودش را نشان دهد نشان داده.

به این مثال دقت کنید:

👈 ارزش یک لیوان آب چقدر است؟ الان که ما تشنه نیستیم یک ریال هم ارزش ندارد ، اما ظهر عاشورا چقدر ارزش داشت؟

❓شمشیر زدن چقدر ارزش دارد؟

خیلی از اوقات شاید بکار بردنش ضرر داشته باشد ولی یوم خندق شمشیر علی کاری کرد که همه دشمنها در رفتند و پیغمبر هم فرمود:
که این ضربت علی از عبادت جن و انس بالاتر است.

👈 چرا؟ چون جایش همانجا بود.

🔸یک چوب کبریت در یک شب سرد در بیابان برای فردی که از سرما دارد می میرد خیلی ارزش دارد , با همان یک چوب از مرگ نجات پیدا می کند.

🔸اگر علی ظلمِ جسارت کنندگان به حضرت زهرا را می بیند و واکنشی نشان نمی دهد بخاطر اینست که او یک چیزی می بیند که ما نمی بینیم. جای واکنشی که اهل سنت فکر می کنند باید می بود آنجا نبود .

🔸این همان علی است که در جنگ خندق با یک ضربه طرف را ۳ تکه کرد ، این همان علی است و فرقی نکرده است.
کسی که علی را بشناسد مثل سلمان نظر می دهد.
لازم است شیعیان با چشم سلمان درباره ی علی نظر دهند نه مثل دشمنان.

🔸در بخشی از روایت طارق بن شهاب (که قبلا از آن نقلی کردیم) آمده:
آیا (امام) شناخته میشود؟
وصف میشود؟
می شود به او علم پیدا کرد؟
او را درک کرد؟
و کسی را که شعاع جلال کبریا و موجب شرافت آسمانها و زمین است احاطه کرد؟

💥امام برای آموزش بندگی به ما نقشه ی بندگی را ترسیم نمود.