اجتماع قلوب شیعیان به کدام جهت است؟
بررسی راهکار برون رفت از غیبت (۱۷)
— در آغاز هر سال شمسی قلوب شیعیان بصورت خودکار متوجه مراسم سنتی نوروز می شود و دلیلشان برای برگزاری این مراسم که از قبل از اسلام توسط زرتشتیان برگزار می شده روایتی از امام صادق علیه السلام است که البته سند مشخصی ندارد و با فرض صحت نمی تواند بمعنائی باشد که تصور شده است ، یعنی اینکه ۱۵ — ۱۶ حادثه و جریان عظیم از ابتدای خلقت حضرت آدم تا جریان غدیرخم در روز اول فروردین اتفاق افتاده باشد غیر طبیعی است.
— معنای ظریفی از واژه ی نوروز که در روایت امام صادق علیه السلام برای آن حوادث مهم ذکر شده است ( در صورت صحت روایت)
— لزوم اجتماع قلوب شیعیان در وفای بعهد امامت.
در روایتی آمده است: قال الامام المهدی علیه السلام: «لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الُیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا». منظور از عهد و پیمان الهى که باید به آن وفا کنیم چیست؟
در این روایت حضرت مهدی علیه السلام فرمودند: «اگر شیعیان ما -که خداوند آنها را در راه پیروی از خود موفّقشان دارد-، دل‌هایشان در وفا به پیمانى که با ما دارند، یک‌پارچه بود، از فیض ملاقات ما محروم نشده و سعادت دیدار با معرفتشان با ما زودتر فراهم می‌شد، این دیدار به تأخیر نمی‌افتد، مگر برای اخبار ناخوش‌آیندى که از آنان به ما می‌رسد.»
این جملات، قسمتی از نامه‌ای است که از ناحیه مقدّس امام زمان علیه السلام  برای شیخ مفید(ره) فرستاده شده است. حضرت در این نامه، بعد از سفارش‌های لازم به شیخ مفید و دستورهایی به شیعیان، به امر مهمّی که سبب غیبت ایشان شده است، اشاره می‌کنند. حضرت، نبود صفا و یک‌دلی را سبب غیبت خود می‌شمرند. تاریخ نشان داده است که تا مردم نخواهند و تلاش نکنند، حق بر جای خویش قرار نمی‌گیرد و حکومت به دست اهلش نمی‌رسد.