خلاصه ی جلسه ی شماره ی (۳) از دوره ی آموزشی امام شناسی از منظر ادعیه و زیارات :

 

برای دانلود فایل اینجا کلیک کنید

🔸مطالبی که در جلسات گذشته در مورد مقام امام گفته شد ممکن است شبهه ای ایجاد کند ، لذا لازم است شبهه مطرح شده و پاسخش نیز گفته شود .

شبهه اینست 👈 عظمت ، توان و مقامی که درباره ی امام گفتیم چه فایده ای برای او دارد وقتی از آن مقام و توان ” نتواند” یا “نخواهد” یا ” مصلحت نباشد” استفاده کند؟

در پاسخ می گوئیم :
🔹 امام یک فردی نیست که فقط برای دنیا خلق شده باشد ، اینطور نیست که خدای تعالی او را فقط برای کارهای این دنیا آفریده باشد بلکه او فراتر از این تصور است.

🔹در اینجا به برخی از توانمندی های امام که فراتر از معیارهای دنیائی است اشاره می کنیم و بعد درباره ی علت داشتنش را در دنیا توضیحی خواهیم داد.

در زیارات ، مخصوصا زیارت جامعه کبیره ، ابعاد مختلفی از عظمت امام بیان شده دست. (در مباحث مربوط به این زیارت توضیحاتی داده ایم

🔸در بخشی از حدیث معرفت امام آمده است :

امام اِطَّلعَ علی الغیب = امام کسی است که از غیب اطلاع دارد.

🔹غیب خدا در اختیار هیچکس نیست ولی به اذن الهی تا حد و حدودی که خدا بخواهد در اختیار امام هست ، دامنه ی قدرت و عظمت و وسعت کار امام فراتر از آن است که به تصورمان آید لذا نباید فکر کنیم امام فقط برای زمین آنهم دوره ای از زندگی زمینی ها خلق شده است .

❓با این توضیحات اگر کسی از شما بپرسد وقتی امام از چنین عظمت و قدرت و مقامی نمی تواند استفاده کند داشتنش چه فایده ای دارد؟

❓ امامی که ظهر عاشورا نتواند یک کاسه آب فراهم کند تا از تشنگی به شهادت نرسد ، یا نیمه شب که بیدار می شود “نستجیر بالله” نمی داند توی این کوزه زهر است و می خورد و شهید می شود ، درباره ی چنین امامی اگر بگوئیم تمام غیب را هم می داند و بر همه چیز قدرت دارد چه فایده دارد ؟

👈مثلا کسی به شما بگوید تمام پول های گاو صندوق مال شماست ولی کلیدش را بشما نمی دهم و یا کسی به شما بگوید چند میلیارد پول برای شما ، ولی اجازه دخل و تصرف نداری خب به چه درد میخورد ؟

❓پس سوال این است که ما از طرفی برای امام این مقامات و آیات و عظمت و اطلاع از غیب و این چیزها را (مطابق روایات) قائلیم و می گوییم اگر همه دریاها جوهر شوند و درختها قلم گردند جوهرها و قلم ها تمام می شوند ولی فضایل امام تمام نمی شود ! و از طرفی امام مجبور است جنگ کند و گاهی زخمی می‌شود ؟ این چه امامی است که از مقابله با دشمنش ناتوان است و گاهی پیروز می‌شود و گاهی شکست میخورد؟

✍️پاسخ :

✔️ اولا امام فقط برای مدتی معین و مکان و زمانی محدود به این دنیا آمده ولی برای همین مدت که خلق نشده است ، یعنی دامنه ی زمانی و جغرافیائی کار امام محدود به عمل توی این دنیا نیست‌ ،

◽️به این مثال دقت کنید : یک دانشمند ، یک مخترع ، مثلا انیشتین اگر برای مدتی ، بخاطر مصلحتی ، داخل آسانسوری آمد و به شما گفته شود او همان کسی است که بمب اتم می سازد ، ایشان خیلی قدرت دارد ، خیلی نابغه است ، شما هم که توی همان آسانسور هستید به چهار طرف او نگاهی کنید و بگوئید آنچه می گوئید در او نمی بینم ،اگر هم دارای این خصوصیات هست ، اینجا ، توی آسانسور ، چه فایده ای برای او و من دارد ؟

◽️ظاهرا ایشان توی آسانسور فقط شما را همراهی می کند ، با شما به سمت بالا و پائین میرود و در واقع توی آسانسور برای مدتی با شما همراه هست ، حالا اگر به او بگوئید برای ما یک بمب اتم بساز ، ایشان می‌گوید اینجا نمی شود ، اسانسور ظرفیت ندارد ، جا ندارد ، اصلا لازم نیست .

◽️آن عظمتی که انیشتین دارد ظاهرا توی آسانسور بکار نمی آید چون ظرفیتش را ندارد .

🔹البته این مثال بود و ما معتقدیم امام می‌تواند ظرفیتش را هم مهیا کند ولی اینکار را نمی کند ، چرا که علت اصلی همراهی او با ما در دنیا برای هدایتگری است .

💠خداوند در قران میفرماید :

🔅انّما انت منذرٌ و لِکلّ قوم هاد = براستی تو ای پیامبر بیم دهنده هستی و برای هر قومی هدایتگری است (آیه ی ۷ سوره ی رعد)

🔸روایاتی از پیامبر صلی الله علیه و آله در تفسیر این آیه هست که بعد از ایشان تا قیامت برای هر قومی یک امامی هدایتگر است که هدایت می‌کند و نام یک یک ائمه را هم فرمودند (تفسیر برهان ، جلد ۲ ، صفحه ی ۲۷۹ تا ۲۸۲ ، بیست و هشت حدیث! )

🔸اگر می‌گوییم امیرالمومنین صلوات الله علیه چنین قدرت و عظمتی دارد معتقد نیستیم تمام کاربرد مقاماتش برای این دنیاست ، مگر ( مثلا) انیشتن برای ساختن بمب وارد آسانسور شده ؟

🔸آری ،حتی امام فقط برای اول دنیا تا آخر دنیا هم خلق نشده که اگر دنیا تمام شود امام هم تمام شود ! هریک از ائمه برای ما سوی الله خلق شده اند ، هم برای قبل از این دنیا و هم بعد از این دنیا ، در زیارت جامعه کبیره خطاب به ائمه می گوئیم : …. حجج الله علی اهل الدنیا و الاخره و الاولی = …. شما بر مردم دنیا و آخرت و دوران های اولیه ( همه ی دوره ها) حجتید.

🔹اگر امام توی یکی دو طبقه ی آسانسور دنیا با ما همراه شد و آن محیط اقتضای برخی کارها را نداشت ، جا نداشت ، فرصت نبود ، لازم نبود از توانمندی اش استفاده کند دلیل نمی شود منکر ظرفیتش شویم ، دلیل نمیشود بگوئیم چون ما توی آسانسورمان چیزی ازقدرت او ندیدیم و او مثل ما بود ، مثل ما میخورد ، مثل ما میخوابید ، و مثل ما راه می رفت ، پس عظمتی ندارد.

یک جلوه ی امام 👈 بندگی او در مقابل خداست .

💠 کار اصلی امام در دنیا :

✔️ هم اظهار به بندگی خودش در مقابل خدا

✔️ هم هدایت مخلوقات به بندگی

✔️ و هم رساندن آنها به آن مقام است.

🔹معتقدیم ائمه علیهم السلام چون بنده خدا هستند تن به قضای الهی می دهند ،
راضی به حکم خدا هستند.

🔸امام حسین علیه السلام چون بنده خداست و چون می‌خواهد بندگی را بنمایش بگذارد و به ما هم یاد دهد باید بطور دقیق نقشه ی بندگی را ترسیم کند تا ما هم بتوانیم به این گنج برسیم ، لذا از توانشان برای غلبه ی جبری بر مخالفین استفاده نمی کردند .

🔸امام مجتبی صلوات الله علیه می خواهد بما بفهماند اختیار دانستنم دست خودم هست و چون بنده ام اگر خدا بگوید امشب به این کوزه تمرکز نکن که چی درون آن هست (یعنی از علمت اینجا استفاده نکن ، مثل اینکه به فردی بگویند بازار رفتی پولت را خرج فلان چیز نکن) من هم تمرکز نمی کنم که ببینم چه چیزی درون آن کوزه هست .

◽️روزی عمربن خطاب به امیرالمومنین صلوات الله علیه گفت هر سوالی از شما می شود شما فوراً پاسخ می دهید چگونه جوابها را می دهید؟

✨امام به او فرمود چند تا انگشت داری او بسرعت گفت پنج تا ، حضرت فرمود چقدر زود جواب دادی ، گفت چون پاسخش خیلی واضح است تامل نمی خواهد امام فرمود تمام عالمیان برای من همانند این ۵ انگشت است که تو بدون تامل پاسخ دادی.

🔸 (معتقدیم اگر امام نخواهد بداند هم همه چیز را می‌داند مثل اینکه شما اگر نخواهید نام پدرتان را بدانید هم می دانید) در کتاب اصول کافی روایاتیست مبنی بر اینکه اختیار علم امام در دست خودش است ( کافی، جلد۱ ، صفحه ی ۳۸۲)
🔸و خودش هم چون بنده ی خداست تا خدا نخواهد که به چیزی تمرکز کند تمرکز نمی کند تا بداند
👈 مثل وقتی که شما همیشه نام پدر در ضمیرتان هست ولی تا صحبتی در این باره نشود شبیه اینست که نمی دانید (ولی می دانید) معنای اینکه اختیار علم امام در دست خودش است اینگونه است .

🔸 اتفاقاً ارزش امام به همین است
مثلا شما جایی ، در موقعیتی قرار می‌گیرید که می توانید به فردی اِعمال قدرت کنید ولی به خاطر مصلحتی جلو خودتان را می‌گیرید ، این علامت ضعف است یا قدرت ؟ اگر اینطور باشد که جائی بخواهید اِعمال قدرت کنید ولی قدرت نداشته باشید علامت ضعف شماست .

🔹 توانمندی های امام به وسعت تمام مخلوقات خداست.

✔️ معتقدیم هر کاری که خدا در مورد مخلوقاتش بخواهد انجام دهد👈 از طریق و وسیله ی امام انجام می دهد.

🔹 پس اگر خدا کاری را نخواهد انجام دهد امام با اینکه توان و قدرت انجامش را دارد انجام نمی دهد ( همانطور که خود خدا انجام نمی دهد)
یک پلیس در تمام مدت خدمتش هر روز اسلحه ی پر فشنگ به کمرش می بندد ، چه بسا بارها در موقعیتی قرار گیرد که اگر فرد معمولی در آن موقعیت قرار گیرد سریعا از اسلحه استفاده کند ، ولی چون پلیس سرسپرده و در بند فرمان رئیسش هست استفاده نمی کند ،

🔹بزرگترین عامل محدودیت امام با وجود امکاناتی که دارد ✨بندگی اوست ، این همان چیزی است که خدا از او در مدت زندگی دنیا خواسته تا انجام دهد ،

🔸بزرگترین خصوصیتی هم که انسان میتواند به آن برسد و باید برای رسیدنش تلاش کند بندگی است ، این حقیقتی است که صریحا در قرآن ذکر شده و خیلی از ما متوجه نیستیم .

و ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون ( آیه ی ۵۶ سوره ی ذاریات)

🔹شاگردان امام حسین علیه السلام در کربلا اگر اراده می کردند و دست به زمین می زدند چشمه آب می جوشید حالا امام آیا نمی توانست اراده کند و چشمه آبی بجوشد؟!!
👌بنا است این کار صورت نگیرد بنا است بندگی نمایش داده شود ، بناست منِ شیعه — هم — معتقد شوم که امام همه ی توان و خصوصیتی که گفتیم را دارد ولی تا خدا نخواهد او نمی خواهد و — هم — این را در عمل امام ببینم تا 👈 در نتیجه من هم که قرار است شیعه باشم الگویم را امام قرار دهم و تمرین بندگی کنم ،

🔹 ما خیلی از اوقات با اینکه قدرت انجام خیلی کارها را داریم ولی —- بخاطر مصلحت اندیشی—- یکی از کارهائی که میتوانیم انجام دهیم انتخاب می کنیم ، البته مصالحی که تشخیص می دهیم همیشه برمبنای بندگی و رضایت خدا نیست ،

🔸فرق ما با امام همین است که مصالحی که انتخاب می کنیم —گاهی— از روی هوای نفس یا تحت تاًیر القائات شیطان است و امام در جلوه ی دنیایی قرار است الگوی ما باشد تا “بندگی خدا” را از او تعلیم بگیریم و همه ی کارهایمان بندگی خدا باشد نه براساس مصلحتی که مطابق نفس و شیطان است!!!

🔸آری ، علت داشتن خصوصیاتی فراتر از محدوده ی زمینی ها اینست که او موجودی فرا زمینی است و علت عدم استفاده اش از امکانات فوق العاده هدایت ما به بندگی خداست.