بسم الله الرحمن الرحیم

 

💠 *غدیر؛ فرصتی برای همدلی* 💠

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی عظمت عید غدیر فرمودند: یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی یعنی؛ روز غدیرخم برترین عید امّت من است.
فضائلی برای عید غدیر در روایات عنوان شده است که برای هیچ عیدی ذکر نشده؛ مثلا: برای اطعام هر نفر در این روز اجر فوق العاده ای معادل اطعام هزاران نبی ذکر شده است.

✅ برای کسی که جهت بزرگداشت غدیر قدمی بردارد برائت از آتش جهنم در نظر گرفته شده؛ خوب است بدانیم خداوند دو برابر افرادی که در روزهای ماه رمضان از آتش جهنم آزاد می کند در روز عید غدیر از جهنم می رهاند !!
✅ عید غدیر همانند عید فطر و قربان و جمعه نماز و خطبه دارد.
✅ برای روز غدیر در روایات ۵۰ اسم و صفت ذکر شده است.

❓ سوال:
چه چیزی موجب تعلق چنین فضائلی به عید غدیر شده است؟

✍️ پاسخ:
خداوند چنین خواسته که هر جامعه ای با وجود مدیری مدبر و حاکمی عادل از طرف خودش روی سعادت ببیند؛ خب معلوم است با فقدان چنین حاکمی هرچیزی از جایگاه اصلی اش خارج می شود؛ به این خاطر ما معتقدیم قرار نگرفتن امام در جایگاهی که در غدیر برایش تعیین شده بود باعث شهادت یک یک معصومین شده است.

آری علت اهمیت فوق العاده ی عید غدیر نسبت به دیگر مناسبت ها این است که در عید غدیر از طرف خداوند برای بشر تا قیامت حاکم و والی تعیین شد؛ در اهمیت حاکمی الهی همین بس که با وجود او هرچیزی در جای خود قرار می گیرد و با فقدان او زمینه ی برقراری عدالت در افراد و نیز در جامعه رخت بر می بندد ؛ شاهد گفتار ما در این زمینه نتیجه ای است که بعد از غصب خلافت امیرالمومنین علیه السلام و بقیه ی ائمه اطهار بر سر مردم تا کنون آمده و همگی قبول داریم.

وقتی بجای امام مجتبی معاویه ؛ بجای امام حسین یزید ؛ بجای امام باقر و صادق و کاظم و امام رضا ؛ هشام ها و منصورها و هارون و مامون ها حکومت کنند آیا جز وقوع فجایع ننگینی که تاریخ از ذکر آن شرم دارد را می توان انتظار داشت؟

آری واقعه عاشورا بعنوان عظیم ترین مصیبت ؛ نتیجه قرار نگرفتن امام علیه السلام در جایگاه تعیین شده در غدیر بود ؛ باید گفت غدیر بزرگترین سنگر و خاکریز دین برای جلوگیری از بروز مشکلات فردی و اجتماعی است و به همین خاطر هدف اصلی پیامبر از برگزاری مراسم غدیر خم که بزرگترین همایش دوران رسالتشان نیز بود، انعقاد بیعتی است که محدوده ی زمان آن را تا قیامت و مکانش را سطح کره ی زمین قرار داده است.

مردمی که بیعت در غدیر خم را فراموش کردند مثل این بود که بزرگترین سیستم ایمنی خود و جامعه را از بین بردند و همین غفلت موجب تولید سلول های سرطانی بدخیمی شد که بصورت مویرگی وارد ابعاد فردی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی شان گردید.

💠 *و اما وظیفه ی امروز ما* 💠

عید غدیر فرصتی است برای بازگشت به سنگر دفاع از حکومت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام و در واقع درمان درد کهنه ی غفلت از حق حکومتی که قرن هاست نادیده گرفته شده است.
سزاوار است هریک از شیعیان در عید غدیر موضعشان را دقیقا تعیین کنند؛ یعنی از خود بپرسند من در کدام سنگر ایستاده ام؟
آیا برای اثبات تعهدم به عهد امامت پشت خاکریز غدیر سنگر گرفته ام یا مثل اهل سقیفه و کوفه آنرا رها کرده و به امام زمانم بی تعهدم؟ آیا متعهد به موسای زمانم هستم یا با شکستن عهد بدنبال سامری‌ها راه افتاده و گوساله پرست شده ام؟
فراموش نکنیم که نبی مکرم اسلام در غدیر خم مسئولیت مهمی بر گردن همه ما گذاشتند آنجا که فرمودند: من رساندم آنچه مأمور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و غايب و بر همه كساني كه شاهدند یا نیستند، به دنيا آمده اند يا نيامده اند ؛ پس این پیام را حاضران به غايبان و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند.
و پس از گرفتن بیعت نیز از همگان خواستند تا آنچه عهد بسته و بیعت کرده اند را به همگان در اقصی نقاط برسانند و خداوند را بعنوان شاهد و گواه پذیرش این ماموریت مهم اعلام نمودند.
پس اگر تصمیم گرفتیم فرمان رسول خدا را اطاعت کنیم
و به حق امام در حکومت بر دنیا ؛ بیش از گذشته اهمیت دهیم باید به سمت عظمت دادن به غدیر خم و فهمیدن و فهماندن محتوا و مفهوم آن قدم برداریم.

*به این خاطر باید در نشر پیام غدیر خم تلاش کنیم چرا که «غدیر»:*

♻️ قانون اساسی دین و ثمره نبوت پیامبر است.
♻️ تعیین کننده مصداق صراط مستقیم تا آخرین روز دنیاست.
♻️ محکمترین سند برای اثبات “حق حکومت دوازده امام علیهم السلام بر دنیاست”
♻️ پشتوانه ی اعتقاد شیعه به اصل امامت است.

و در یک کلام:
غدیر یک پیام دارد برای همگان تا قیامت و آن اینکه:

*✅ تا برای حاکمیت امام بر دنیا اجتماع قلوب صورت نگیرد و غربت امام زمانمان پایان نپذیرد سیلاب غم ها تمام نخواهد شد.*

*🌺 یا علی 🌺*