پاسخ به دو شبهه ی منکرین غدیر درباره ی اصل امامت

 

 

دانلود فایل از اینجا

 

خلاصه ی جلسه ی شماره ی (۱۶) از دوره ی آموزشی امام شناسی از منظر ادعیه و زیارات.

🔰پاسخ به دو شبهه درباره ی اصل امامت:

⬅️ علت پرداختن به شبهات :

⚜️اگر تاثیر منفی شبهات منکرین غدیر بر اعتقاد برخی شیعیان نبود ما سعی نمی کردیم در جلسات امام شناسی که لازم است در آن فضائل و خصوصیات امام (که در قرآن و روایات هست) بیان شود به پاسخ به شبهات بپردازیم.

⬅️ خار چشم مخالفین:

⚜️بارها گفته ایم شبکه های وهابی مرکز دین یعنی مساله امامت را هدف گرفته اند و شبانه روز علیه آن شایعه پراکنی و شبهه افکنی می کنند تا بلکه بتوانند موضوع امامت را که از قبل از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله تا به امروز خار چشمشان بوده مورد خدشه قرار دهند.

⬅️ دو شبهه :

⚜️در این جلسه دو شبهه که دستاویز منکرین برای انکار موضوع امامت است را بیان می کنیم.

۱ – شبهه ی اول را از آیه ۱۶۵ سوره نساء مطرح می کنند ، آیه اینست :
رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (ترجمه) : ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ (فرستادیم) ﻛﻪ ﻣﮋﺩﻩ ﺭﺳﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺗﺎ برای ﻣﺮﺩم ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ، ﺣﺠﺘﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ .

⬅️ نحوه ی طرح شبهه :

⚜️منکرین به اتکا این آیه لزوم و وجود ائمه ی (حجتهای) بعد از پیامبر صلی الله و علیه و آله را که شیعیان معتقدند منکر می شوند و می گویند طبق قرآن حجتی (امامی) بعد از پیغمبر اکرم نیست.

✍️ پاسخ :

در پاسخ به این شبهه می گوئیم منظور آیه این نیست که بعد از پیامبر اکرم حجتی نمی آید ، بلکه خدای تعالی می فرماید ما پیامبران را بشارت دهنده و بیم دهنده فرستادیم تا مردم برای گمراه بودنشان نزد خداوند حجتی نداشته باشند ، یعنی اگر خداوند برای مردم زمان حضرت نوح ، حضرت آدم ، حضرت شیث ، حضرت ابراهیم ، حضرت موسی ، حضرت عیسی و…. این پیامبران را نمی فرستاد و حجت بر آنها تمام نمی شد فردای قیامت می توانند به خدا بگویند :
«لو لا ارسلتَ الینا رسولا فنتبعَ آیاتک من قبل ان نذل و نخزی» ( آیه ی ۱۳۴ سوره ی طه) اگر قبل از اینکه ما گمراه و ذلیل شویم بر ما پیامبری می فرستادی ما از او تبعیت می کردیم.

👈 تعبیری دیگر :

یعنی برای اینکه مردم زمان نوح نگویند خدایا چرا بر ما پیامبری نفرستادی خدا بر آنها پیامبر فرستاد و حضرت نوح حجت زمان خودش شد بر مردمش ، حضرت آدم را حجت بر مردم زمان خودش و حضرت شیث را حجت بر مردم زمان خودش قرار داد . هر پیغمبری را در زمان خودش حجت بر مردم همان زمان قرار داد.
اینکه خدای تعالی می فرماید پیامبرانی را بشارت دهنده و انذار دهنده فرستادیم تا حجتی بر خدا برای مردم نباشد یعنی زبانشان بر خدا دراز نباشد، یعنی پیامبران حجت را بر مردم آن زمان تمام کرده باشند.

⬅️ بهانه ای بیهوده :

⚜️مخالفین با این شبهه می خواهند منکر امامت شوند و بگویند بعد از پیغمبر اکرم دیگر حجتی نمی آید و حجتها تمام شده اند درحالیکه اگر خداوند میخواست این را بفرماید کاری نداشت بفرماید :
:رُّسُلًا مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ “بَعْدَ رَسُولِ الله”

با وجود حجت بودن پیامبران گذشته نسبت به امتشان اگر خداوند میخواست بفرماید بعد از پیامبر اکرم حجتی نخواهد آمد نمی فرمود “بعد الرسل” بلکه می فرمود “بعد رسول الله”.

⬅️ حقیقتی واضح :

⚜️با همین توضیحات معلوم شد منظور آیه اتمام حجت بر مردم هر زمانی توسط پیامبرشان است ، بله ، در هر زمانی حجت بر مردم تمام شده ، حضرت موسی در زمان خودش حجت را بر مردم تمام کرد به این معنا که هر چه لازم بوده از طرف خدای تعالی به مردم گفت و پیامبر بعدی را هم به مردم معرفی کرد و جزء مبشرات کتاب تورات آمدن پیامبر بعدی است ، حضرت عیسی هم هر چه لازم بود به مردم گفت و با معرفی پیامبر اسلام حجت را بر مردم زمان خودش تمام کرد و گفت «یاتی من بعدی اسمه احمد».

⬅️ جز همین معنا نمی شود :

⚜️فقط اگر تمام کردن حجت را به این معنا بگیریم ، درست معنا می شود ، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز در غدیرخم با معرفی امیرالمومنین صلوات الله علیه حجت را بر همه تمام کردند.
پس این آیه نمی خواهد امامت را نقض کند بلکه می خواهد بفهماند که پیامبران که آمدند بشارت دهنده و انذار کننده بودند و حجت را بر مردم تمام کردند تا کسانی که بحرف پیغمبرشان نکرده اند روز قیامت نتوانند بگویند برای ما پیامبر ی نفرستادی و گرنه راه هدایت را می رفتیم .

۲ – شبهه ی دوم درمورد دو واژه ی “خلیفه” و ” امام” است ، به این سوال دقت کنید:
اگر کسی از شما بپرسد :
❓آیا از امیرالمومنین خلافت غصب شد یا امامت چه جواب می دهید ؟

💢سوالی مرموزانه :

سوال بصورتی طرح شده که اگر معنای دو واژه ی خلیفه و امام را از ثقلین ندانیم هر پاسخی بدهیم محکوم می شویم.

⬅️ علت محکوم شدن :

یعنی اگر بگوییم خلافت غصب شد
می گوید مگر شما نمی گویید خلافت از طرف خداست؟ پس چطور غصب شد ؟
اگر بگوییم امامت غصب شد می گوید مگر شما نمی گویید امامت انتصابی و از طرف خداست، پس چطور غصب شد ؟

⬅️ طرح شبهه برای این نتیجه گیری است :

⚜️مگر می توان گفت مثلا پیامبری حضرت موسی غصب شد ؟ مگر پیامبری غصب می شود ؟ پیامبری را خدا به حضرت موسی داده و محال است غصب شود.
با این سوال مرموزانه کاری می کنند که هر پاسخی دهیم نتیجه اش عکس می شود ، یعنی محکوم می شویم.

❓واقعا چه غصب شد؟

پس بالاخره از امیرالمومنین چه چیزی غصب شد ؟
مگر شما نمی گویید ابوبکر و عمر و عثمان خلافت را از امیرالمومنین غصب کردند و غاصب خلافتند؟ غاصب خلافت بودن که در بین شیعیان هم خیلی مشهور است یعنی چه؟ مگر خلافتی که خدا برای امیرالمومنین قرار داده ، غصب شدنی است؟ امامت مگر غصب شدنی است؟ ما که معتقدیم امامت مانند پیامبری از طرف خداوند تعیین می شود ، پس همانطور که پیغمبری غصب شدنی نیست ، خلافت و امامت هم غصب شدنی نیست .

❓پس چه غصب شد؟ :

🔰مقدمه ی پاسخ :

✔️ پاسخ ما اینست که اولا خلافت و امامت یک منصب است ، دو تا منصب نیست بلکه دو تا عنوان است برای یک نفر .
خوب دقت کنید ،
👈 مثلا فردی که در خانواده اش به عنوان پدر است نسبت به فرزند پدر است و نسبت به خانمش همسر ، همان فرد در محل کار مثلا رئیس اداره است ، این فرد سه عنوان دارد در حالیکه یک نفر است ولی در جاهای مختلف عناوینش فرق می کند .

بعد از این مثال می گوئیم
✔️امامت و خلافت یکی است . یعنی خلافت و امامت دو عنوان است برای یک نفر ولی هر کدام در جای خود معنای مخصوص بخود دارد ، واژه “امام” و “خلیفه” دو واژه هستند برای یک‌ نفر و یک گروه ، نسبت به پیغمبر اکرم ، امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین و ….تا امام زمان “خلیفةالرسول” هستند ولی نسبت به امت “امام” هستند (دقت کنید).

✍️پاسخ :

اکنون در مورد این سوال که می پرسند از حضرت علی چه چیزی غصب شد ، خلافت یا امامت ؟ پاسخ می دهیم چیزی غصب نشد! می پرسد پس چرا می گویید غصب شد ؟ پاسخ می دهیم “واژه ی” خلافت غصب شد نه “عنوان و مقام” خلافت . آنها که بدروغ خود را خلیفه الرسول نامیدند غاصب “واژه” خلافتند ( مثل وقتی کسی خود را بدروغ جای دیگری جا بزند)
مقام و منصب خلافت از طرف خداوند متعلق به امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین تا امام زمان علیهم السلام است و هر کدام از اینها چه خلافت دستشان باشد و چه نباشد خلیفةالرسول و جانشین پیغمبر هستند .

✅ توصیه ای اکید :

با این توضیح ، ما شیعیان حتی در محاورات روزانه بهتر است نگوئیم “خلیفه” اول ابوبکر ، “خلیفه” دوم …اصلا کلمه خلیفه را نباید به اینها نسبت دهیم و مخصوصا ما سالکین باید مقید باشیم مانند زیارت عاشورا از واژه اولی و دومی و .. برای اینها استفاده کنیم.